Odmítnutí migrantů i Romů. Kontroloři rozdali pokuty za diskriminaci obchodníkům a hospodským
Česká obchodní inspekce v druhém čtvrtletí letošního roku provedla 257 kontrol se zaměřením na diskriminaci v obchodech a restauracích. Protiprávní chování odhalili šestkrát. Prodejci ale častěji neprošli kontrolou poctivosti, při které inspekce nachytala každého druhého.
Česká obchodní inspekce ke kontrolám využila hlavně romské inspektory a ty, kteří velmi dobře ovládají cizí jazyky. Ve dvou restauracích napočítali „cizojazyčným hostům" vyšší ceny, ve dvou dalších je dokonce odmítli obsloužit.
„V jednom případě se jednalo o restauraci, která uváděla, že neobsluhuje migranty, ačkoli k tomu neměla žádný legitimní důvod. Ve druhém případě šlo o realitní kancelář, která odmítla při telefonické poptávce na pronájem bytu spotřebitele ihned poté, kdy oznámil, že je Rom, s tím, že majitelka pronajmout byt Romům nechce,“ popsal mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.
Za prohřešky spojené s diksriminací udělili pokuty v celkové výši 107 tisíc korun.
Pozor na slevy a akční ceny, ČOI zjistila nedostatky v 48 procentech kontrol
Číst článek
Inspektoři se ale při kontrole obchodníků a restauratérů zaměřili i na další věci, a to například na poctivost prodeje. Pochybení odhalili ve 129 případech, tedy u každého druhého kontrolovaného podnikatele.
Restauratéři například nedodržovali správnou míru nápojů, neinformovali spotřebitele o cenách výrobků nebo nedávali účtenky. Za tato pochybení udělila inspekce pokuty v celkové výši 673 tisíc korun.
Pokud se spotřebitel setká s diskriminací - v restauraci nebo v obchodě ho personál například odmítne obsloužit – může se obrátit na policii nebo právě na Českou obchodní inspekci, třeba přes takzvanou e-podatelnu na jejích stránkách.