Online nakupují hlavně mladí lidé, zjistil průzkum

Nakupování přes internet se těší stále větší popularitě. Nejčastěji ho přitom využívají lidé do 34 let, pravidelnými zákazníky eshopů je 47 procent z nich, ukazuje průzkum společnosti Seznam.cz. Většina online spotřebitelů žije ve městě a má alespoň středoškolské vzdělání.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nakupování přes internet

Nakupování přes internet | Foto: Fotobanka stock.xchng

Na rostoucí zájem o nakupování přes internet ukazuje mimo jiné i počet vánočních dárků pořízených v eshopech, který každoročně stoupá.

„Nejvíce se nakupuje kosmetika, což je stejné jako loni. Na druhém místě se ocitly knihy a věci pro volný čas a hobby. Stále se také nakupuje drobná elektronika a věci pro děti, hračky, stavebnice a podobně,“ uvádí manažerka serveru Zboží.cz Štěpánka Kovaříková.

Menší zájem je podle jejích slov před Vánoci o velkou elektroniku a počítače. Oproti loňskému roku se pod stromečkem ocitne méně lahví. Objem dárků z kategorie potraviny a nápoje se letos sníží o devět procent. Tvůrci průzkumu to připisují metanolové aféře.

Stejně jako loni se lidé při nakupování dárků řídí jejich cenou. Online zákazníci proto stále častěji využívají srovnávače cen.

Přehrát

00:00 / 00:00

S online nakupováním před Vánoci radí manažerka serveru Zboží.cz Štěpánka Kovaříková

„Fungují tak, že si importují data z internetových obchodů a porovnávají jednotlivé výrobky mezi sebou. Uživatelé tak mohou najít zboží s nejnižší cenou nebo zboží od internetového obchodu, který poskytuje nějaký servis navíc,“ vysvětluje Kovaříková.

Srovnávač přitom nic neprodává, pouze přesměrovává na určitý eshop. S reklamacemi se proto zákazník musí obracet přímo na prodejce.

„Do našeho srovnávače někteří uživatelé volají, píší a snaží se reklamovat. Snažíme se jim vyhovět a kontaktujeme internetové obchody, aby jejich reklamace vyřídily řádně. Není to ale tak, že bychom je vyřizovali aktivně a vraceli uživatelům peníze,“ upozorňuje manažerka portálu Zboží.cz.

Nakupujte online zodpovědně, radí odborníci

Důležitý je při online nakupování výběr eshopu. Zákazník by se neměl řídit pouze nízkou cenou zboží.

„Obchody by měly mít na svých stránkách obchodní podmínky, reklamační řád a uvedené kontakty. V případě, že ten internetový obchod neznám, je vhodné tam zavolat. To je takové standardní ověření. Nenakupovat nikde, kde to neznám, a nic dopředu neplatit,“ radí Kovaříková.

Bránit se podvodníkům lze mimo jiné i nakupováním na dobírku. Možnost platby předem by zákazníci měli využívat jen u vyzkoušených prodejců.

Pozor by si měli dát před Vánoci i na dodací lhůty.

„Internetové obchody často slibují, že doručí dárky do Vánoc, ale skutečnost je jiná, protože využívají přepravce, kteří jsou obecně známí. Například pošta někdy není schopná dostát toho, aby doručila velké zásilky včas,“ varuje Kovaříková.

Dodací lhůtu by si proto měli zákazníci raději ověřit telefonicky. Obecně je potřeba počítat minimálně s deseti dny před Vánoci.

Útrata za dárky letos u většiny účastníků průzkumu portálu Seznam.cz nepřesáhne deset tisíc korun. Především muži pak tradičně nechávají nákupy na poslední chvíli.

Barbora Kreuzerová, Alina Holušová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme