Opel propustí desítky tisíc zaměstnanců. Němečtí odboráři protestují

Automobilka Opel propustí deset tisíc zaměstnanců po celé Evropě. Výpovědi zahájí proces restrukturalizace firny, kterou plánuje její vlastník General Motors. Kanadskému zájemci Magna a ruské bance Sberbank automobilku nakonec neprodá. Rozhodnutí padlo včera a vzbudilo velký rozruch v Německu i v Rusku.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

továrna Opel v belgických Antverpách

továrna Opel v belgických Antverpách | Foto: Pavel Novák | Zdroj: Český rozhlas

Britští odboráři - z tamní pobočky ve Vauxhallu - ho označili jako "fantastické". Německé závody jsou naopak celý den ve stávce. Podle tamního spolupracovníka ČRo Jaroslava Šonky byly protesty v Německu doslova hysterické.

"Zaměstnanci se spoléhali na to, že koncepce německé vlády zachová o 2 - 3 tisíce pracovních míst více. GM si chce Opel zatím ponechat převážně kvůli výrobě malých vozů. Názory napříč německým politickým spektrem se navíc příliš nerůzní. Politici shodně prohlašují, že rozhodnutí neprodat Opel je koneckonců právo vlastníka," řekl Šonka Rádiu Česko.

Přehrát

00:00 / 00:00

Automobilka Opel propustí deset tisíc zaměstnanců po celé Evropě. Protesty sleduje spolupracovník Jaroslav Šonka.

Rozhodnutí GM ponechat si Opel je překvapením. Správní rada společnosti ho zdůvodňuje tím, že se podmínky na trhu zlepšují a vlastnictví Opelu je strategicky důležitou součástí její globální strategie. Plán prý podrobně představí německé vládě, která dávala přednost prodeji kanadské firmě a ruské bance.

Pokud Opel zůstane majetkem General Motors, plánuje zavřít tři továrny. Otázkou však zůstává které. Závody má vedle Německa i v Británii, Belgii nebo ve Španělsku. Podle Šonky bude záležet i na intervenci odborářů.

"Vzhledem k uzavření některých závodů se mluví například o Bochumi nebo třeba v Eisenachu," domnívá se Šonka.

Podle Šonky navíc bude muset GM vrátit německé vládě 1,5 miliardy eur, které do Opelu vložila, aby firmu a zaměstnance zachránila v důsledku špatných ekonomických výsledků v důsledku globální krize. S tím však vedení GM pravděpodobně počítá, stejně jako s další účastí vlády v rámci tradiční automobilky.

Lukáš Vincourek, Rádio Česko Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme