Otevřou se lokální železniční tratě soukromým dopravcům?

Kvalita cestování na českých železnicích se za poslední roky moc nezvýšila. Situaci by prý mohlo zlepšit otevření lokálních tratí soukromé konkurenci. Do toho se ale krajským úřadům moc nechce.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

cestování vlakem | Foto: Jan Rosenauer

Soukromé železniční společnosti si stěžují, že krajské úřady nevypisují výběrová řízení na provozovatele regionálních vlaků.

Podle majitele společnosti Student Agency Radima Jančury dokonce existuje základní rozpor, jestli tendry na železnici podle evropského práva úřady vypisovat musí, nebo nemusí.

"My tvrdíme, že musí. Evropská komise tvrdí, že musí. Dokonce Úřad pro hospodářskou soutěž tvrdí, že musí, respektive tvrdí, že se musí na železnici, v případě, že je více zájemců, rozhodovat transparentně, nediskriminačně. Pouze poradci pana ministra a hejtmanů tvrdí opak," uvádí Jančura.

Přehrát

00:00 / 00:00

Téma v Odpoledním Radiožurnálu mapoval redaktor Zbyněk Zykmund

Ministr dopravy Gustáv Slamečka ale jakékoli porušení práva ze strany svého ministerstva odmítá. "Nejsem si vědom toho, že bychom postupovali v rozporu s evropským právem."

Devadesát osm procent tratí v Česku stále provozují České dráhy, zbytek ostatní dopravci, říká Jiří Schmidt ze Sdružení železničních společností.

"V současné době běží jeden tendr, počkáme na výsledek, který by měl být znám zhruba do dvou měsíců. Další výhled je zcela nejasný, protože kraje obecně ,tendrovat' nechtějí."

Další postup určí výsledek probíhajícího tendru

Podle ministra na výsledku tohoto výběrového řízení závisí další vývoj. "Jestli se po prvním nebo druhém tendru ukáže, že i ta nejlepší cena, ať už bude od Českých drah anebo od kteréhokoli jiného zájemce, bude vyšší než ta, kterou mám dneska v rozpočtu, tak s tendry končíme, to přece nemá význam," namítá ministr.

Místopředseda Asociace krajů ČR a pardubický hejtman Radko Martínek z ČSSD do budoucna vypisování tendrů nevylučuje.

"Nikdy nás nikdo nedonutí k tomu, abychom dělali soutěž na jednotlivé dráhy, tak jak si to někteří lidé představují. Že vybereme lukrativní trasy, na ty uděláme výběrová řízení, a s těmi ostatními ať se děje vůle boží."

"My samozřejmě uvažujeme o tom, že do budoucna budeme vypisovat výběrová řízení, ale pokud je budeme vypisovat, až se ten systém stabilizuje, tak jedině na celou dopravní obslužnost, kterou chceme," upozorňuje hejtman.

České dráhy slibují větší komfort cestování

Soukromí dopravci tvrdí, že na lokálních trasách by jezdili nejen levněji, ale taky pohodlněji. I České dráhy ale slibují, že komfort cestování jejich vlaky půjde nahoru.

"Dojde ke zlepšení kvality našich rychlíkových vagonů, mělo by se v příštím roce objevit zhruba 90 takto humanizovaných vagonů. V současné době probíhá výběrové řízení na 100 vagonů ze zahraničí, ty by se také měly začít postupně objevovat v příštím roce," říká generální ředitel Českých drah Petr Žaluda.

Vozový park našeho národního dopravce je třetí nejstarší v Evropě - po Maďarsku a Slovinsku. Průměrné stáří vagonů a lokomotiv Českých drah překročilo 26 let, některé soupravy ale budou v provozu už skoro 50 let.

Marika Táborská, Zbyněk Zykmund Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme