Oživení automobilového průmyslu zatím Evropu nečeká. Automobilky bojují se ztrátami

Evropský automobilový průmysl nečekají dobré časy, odhaduje agentura Moody's. Její analytici spočítali, že čtyři velké automobilky budou mít v příštím roce dohromady ztrátu pět miliard eur. To je zhruba 125 bilionů korun.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Automobilka Porsche v Lipsku | Foto: Klára Stejskalová

Ztráta se údajně nevyhne společnostem Fiat, Peugeot-Citroën a dvěma evropským divizím amerických automobilek General Motors a Ford.

Bude to zřejmě druhý rok po sobě, kdy hospodářské výsledky společností nedopadnou nejlépe. Analytici Moody's nevidí žádné náznaky, že by se měl automobilový trh v Evropě od příštího roku oživit.

Šéfům společností způsobuje a ještě způsobí vrásky na čele hlavně slabý zájem o auta. Podle deníku Wall Street Journal by poptávka měla v západní Evropě v příštím roce opět klesnout a to o pět procent na 12,5 milionu aut.

Přehrát

00:00 / 00:00

Podrobnosti o vývoji evropského automobilového průmyslu zjišťoval redaktor ČRo Jan Beneš.

Celkové tržby výrobců budou srážet dolů zejména velmi slabé prodeje ve Španělsku nebo Itálii. Automobilky budou vedle toho bojovat také s vysokými náklady.

Český automobilový trh by měl mít to nejhorší za sebou. Mírně oživení by mělo nastat právě v příštím roce, jak odhadl už dříve předseda Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl:

„Výraznější zlepšení lze očekávat až příští rok, kdy bychom byli rádi, abychom dospěli k nárůstu kolem pěti procent. Poslední tři čtyři roky se v České republice prodává 170 až 174 tisíc nových automobilů, rádi bychom překročili hranici 180 tisíc.“

Záležet bude na tom, jak se zotaví celý trh v Evropě. Podle odhadu Moody's se tržby zvednou o tři procenta. Původně analytici odhadovali pětiprocentní růst.

Celkový odbyt Škodovky v prvním pololetí meziročně klesl téměř o 6 procent. Společnost dodala zákazníkům přes 464 tisíc aut.

Americký trh naopak roste

V Česku podle údajů Svazu dovozců automobilů od začátku roku prodala Škodovka více než 31 tisíc vozů. Nižší celkové dodávky podle firmy ovlivnilo zahájení výroby nových modelů Octavia a Superb.

Automobilka Hyundai, která má továrnu také v Nošovicích, na českém trhu prodala v prvním pololetí dohromady přes osm tisíc aut. Registrace těchto značek ale mírně klesá. Podle Svazu dovozců automobilů se za osm měsíců meziročně snížila o více než 100 aut.

Americký trh naopak v porovnání s evropským nabírá nový dech. Zatímco v Evropě poptávka klesá, ve Spojených státech zájem o nová auta roste. Odbyt zvyšují hlavně americké a japonské automobilky.

V srpnu prodeje rostly až dvouciferným tempem. Třeba Toyotě i Nissanu se prodej zvýšil o více než 22 procent. Automobilce GM vzrostl o 15 procent, což byl pro ni nejlepší měsíc od září 2008.

Jan Beneš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme