Oživení automobilového průmyslu zatím Evropu nečeká. Automobilky bojují se ztrátami
Evropský automobilový průmysl nečekají dobré časy, odhaduje agentura Moody's. Její analytici spočítali, že čtyři velké automobilky budou mít v příštím roce dohromady ztrátu pět miliard eur. To je zhruba 125 bilionů korun.
Ztráta se údajně nevyhne společnostem Fiat, Peugeot-Citroën a dvěma evropským divizím amerických automobilek General Motors a Ford.
Bude to zřejmě druhý rok po sobě, kdy hospodářské výsledky společností nedopadnou nejlépe. Analytici Moody's nevidí žádné náznaky, že by se měl automobilový trh v Evropě od příštího roku oživit.
Šéfům společností způsobuje a ještě způsobí vrásky na čele hlavně slabý zájem o auta. Podle deníku Wall Street Journal by poptávka měla v západní Evropě v příštím roce opět klesnout a to o pět procent na 12,5 milionu aut.
Podrobnosti o vývoji evropského automobilového průmyslu zjišťoval redaktor ČRo Jan Beneš.
Celkové tržby výrobců budou srážet dolů zejména velmi slabé prodeje ve Španělsku nebo Itálii. Automobilky budou vedle toho bojovat také s vysokými náklady.
Český automobilový trh by měl mít to nejhorší za sebou. Mírně oživení by mělo nastat právě v příštím roce, jak odhadl už dříve předseda Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl:
„Výraznější zlepšení lze očekávat až příští rok, kdy bychom byli rádi, abychom dospěli k nárůstu kolem pěti procent. Poslední tři čtyři roky se v České republice prodává 170 až 174 tisíc nových automobilů, rádi bychom překročili hranici 180 tisíc.“
Záležet bude na tom, jak se zotaví celý trh v Evropě. Podle odhadu Moody's se tržby zvednou o tři procenta. Původně analytici odhadovali pětiprocentní růst.
Celkový odbyt Škodovky v prvním pololetí meziročně klesl téměř o 6 procent. Společnost dodala zákazníkům přes 464 tisíc aut.
Americký trh naopak roste
V Česku podle údajů Svazu dovozců automobilů od začátku roku prodala Škodovka více než 31 tisíc vozů. Nižší celkové dodávky podle firmy ovlivnilo zahájení výroby nových modelů Octavia a Superb.
Automobilka Hyundai, která má továrnu také v Nošovicích, na českém trhu prodala v prvním pololetí dohromady přes osm tisíc aut. Registrace těchto značek ale mírně klesá. Podle Svazu dovozců automobilů se za osm měsíců meziročně snížila o více než 100 aut.
Americký trh naopak v porovnání s evropským nabírá nový dech. Zatímco v Evropě poptávka klesá, ve Spojených státech zájem o nová auta roste. Odbyt zvyšují hlavně americké a japonské automobilky.
V srpnu prodeje rostly až dvouciferným tempem. Třeba Toyotě i Nissanu se prodej zvýšil o více než 22 procent. Automobilce GM vzrostl o 15 procent, což byl pro ni nejlepší měsíc od září 2008.