Označení České pivo zná každý desátý. Podle výrobců je přesto důležité

Ochranné zeměpisné označení České pivo zná jen málo Čechů. Zjistila to v průzkumu Potravinářská komora. Tuto značku přitom zákazníci najdou na dvou třetinách lahví, které české pivovary vyprodukují.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

pivo, léto, pitný režim

pivo, léto, pitný režim | Foto: Khalil Baalbaki

Označení České pivo získá výrobce dodržující přesně dané podmínky a postupy, díky kterým je nápoj výjimečný ve srovnání s evropskou i světovou konkurencí.

Jednou z podmínek je například použití chmele, který obsahuje nejméně ze 30 procent některou ze čtyř schválených českých odrůd.

„Sledujeme každou várku, ale i dodávky surovin. Jestli jsou v úzkých mezích, které vyžadujeme od dodavatelů ječmene, chmele a samozřejmě od našich pracovníků. Jestli ta várka trvala přesně danou dobu a jestli byly suroviny dodány v takové kvalitě a takovém množství, v jakém mají být,“ popisuje sládek Pavel Zítek.

Přehrát

00:00 / 00:00

O ochranné známce České pivo slyšel jen každý desátý Čech. Pivovary ji přesto považují za důležitou. Téma pro Zuzanu Petráňovou

Pro pivovar to znamená vyšší náklady na výrobu. Kromě toho musí platit i častější kontroly ze strany Státní zemědělské a potravinářské inspekce.

„To je vyhláškou stanovená hodnota 500 korun na osobu a hodinu její práce. Záleží tedy na tom, jak velké jsou pivovary a pro kolik značek chtějí ověření provést. Poté se u každé značky platí za rozbory, kde jsme se dopočítali k číslu zhruba 5000 korun za rozbor. Ale je to odhadní číslo,“ upřesňuje metodička Michaela Mezerová z ústředního inspektorátu.

Podle Sdružení pro podporu Českého piva ceny určuje trh, a tak jsou ta s označením podobně drahá jako ta bez značky.

Označení používá 14 pivovarů

Výrobci používají ochranné zeměpisné označení prý kvůli tomu, že se Češi začnou o kvalitu piva v následujících letech více zajímat a budou se orientovat právě podle této známky. Navíc údajně zaručí, že tento typ českého piva z trhu úplně nezmizí.

„Způsob výroby je nákladově méně příznivý. Bylo by pak riziko, že to pivo úplně zmizí a že pod konkurenčním a cenovým tlakem ho všichni přestanou vyrábět, což by byla škoda,“ vysvětluje Miroslav Koberna z Potravinářské komory.

V současnosti používá ochranné značení 14 českých pivovarů pro celkem 80 značek piva. Mezi nimi je třeba Bernard, Plzeňský prazdroj, Primátor, Černá hora nebo Zubr.

Ochrannou známku může jako jediná udělit Státní zemědělská a potravinářská inspekce. Pravidelně také kontroluje, jestli pivovary kritéria skutečně odpovědně dodržují.

Zuzana Petráňová, Anna Jadrná Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme