Péče o seniory, nemocné děti nebo týraná zvířata. Polovina Čechů přispívá neziskovkám

Více než polovina Čechů přispívá neziskovým organizacím. Hlavně na péči o seniory, nemocné děti nebo taky na týraná zvířata. Pravidelných dárců je přesto minimum - jde asi jen o šest procent populace. Ukázal to průzkum Asociace veřejně prospěšných organizací. Podle ní jsou lidé vůči fungování neziskovek nedůvěřiví.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pokladnička na milodary (ilustrační foto)

Pokladnička na milodary (ilustrační foto) | Zdroj: Fotobanka Pixabay

Lidé se totiž bojí, že jejich peníze nebudou využité účelně. Navíc dnes je v Česku registrovaných přes 120 tisíc neziskových organizací a lidé se v nich často neorientují. Důvěru má zvednout nová značka spolehlivosti. Tu získají jen takové organizace, které projdou šetřením asociace. Hodnotí nejen účel využití darů, ale třeba i transparentnost organizace.

Začíná sbírka na pomoc nevidomým. Stánek Světlušky najdete v Praze na Andělu

Číst článek

Nejvíc lidé přispívají do veřejných sbírek a kasiček na ulici nebo také přes DMS - tedy darovací zprávy. Od spuštění projektu jich lidé poslali skoro 20 milionů a přispěli tak více než půl miliardou korun.

Trendem se stávají i dárcovské výzvy. Jejich popularitu odstartovala kbelíková kampaň - takzvaná Ice Bucket Chalenge, která před třemi lety zaplavila sociální sítě. Lidé sdíleli videa, kde se polévali ledovou vodou. Cílem bylo získat peníze na výzkum onemocnění mozku. A to se také povedlo. Akce vynesla v přepočtu skoro tři miliardy korun.

Právě podobných dárcovských výzev v Česku přibývá. Třeba nezisková organizace Dejme dětem šanci takto letos získala přes sto tisíc korun. „V rámci běžeckých závodů každý běžec třeba řekl - já teď běžím půlmaraton, a oslovil ještě další kolegy, známé, rodinu, aby mu na ten běh přispěli. S tím, že nejvíc funguje, když si ten dárce vybere konkrétní dítě a řekne, že běží třeba pro Pepu z dětského domova z Děčína,“ řekla Radiožurnálu zástupkyně ředitele organizace Tereza Tkadlecová.

Poslanci chtějí okleštit registr smluv. Omezí jeho fungování, varují neziskovky

Číst článek

Průměrná výše jednorázového daru je čtyři sta korun. Podle prezidenta Asociace veřejně prospěšných organizací Marka Šedivého se lidé dnes nevážou jen k jediné organizaci, ale obdarovávají jich víc.

„Ukazuje se, že i v rámci toho, že funguje ekonomika a daří se, tak dárci jsou i štědří. Je víc dárců, ale menší částky. Pamatuju si, kdy firemní dárci dali dary půl milionu nebo 300 tisíc korun. A teď už považujeme třeba částku 50 tisíc za vysokou částku,“ vysvětluje Šedivý.

Hlavním zdrojem neziskových organizací tak zůstávají veřejné dotace nebo evropské fondy. Ročně jde skoro o 17 miliard korun.

Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme