Peking chce ulehčit dopravě. Snižuje počet registrací nových aut

Od nového roku dvaadvacetimilionový Peking omezí udělování registrací novým vozidlům na polovinu. Podle odhadů půjde o stovky tisíc aut ročně. Vedení města doufá, že tak ulehčí metropoli sužované smogem a dopravními zácpami.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

provoz na pekingských silnicích | Foto: pekingduck.org

„Zrychlíme výstavbu nové dopravní infrastruktury, posílíme hromadnou dopravu, výrazně omezíme počty aut na silnicích,“ popsal plány města Zhou Zhengyu z pekingského magistrátu.

Dobrá zpráva pro obyvatele Pekingu nepotěšila západní automobilky, které mají s čínským automobilovým trhem velké plány. Podle německého deníku Handelsblatt klesly akcie německých automobilek v reakci na oznámení Pekingu o pět procent.

Přehrát

00:00 / 00:00

Peking snižuje počet registrací nových aut. O tématu jsme na Rádiu Česko hovořili s Lukášem Brzákem ze zpravodajského serveru o čínské ekonomice czcn.org.

Čínské ministerstvo financí navíc dnes oznámilo, že od začátku příštího roku ukončí platnost daňových pobídek na nákup malých vozů s objemem motoru do 1,6 litru. Na nákup těchto vozů uvalí prodejní daň deset procent.

Jak ale na Rádiu Česko uvedl Lukáš Brzák ze zpravodajského serveru o čínské ekonomice czcn.org, opatření Pekingu i oznámení čínského ministerstva financí vyvolávají spíše nejistotu ohledně vlastního dopadu, která byla zohledněná v pádu akcii automobilek.

„Musíme si uvědomit dvě věci. V prvním případě se jedná pouze o opatření platné pro Peking. Druhou věcí je to, že v Číně do dneška platily stimuly, které použila čínská vláda k rozjezdu ekonomiky v roce 2009. Nyní tedy čínské ministerstvo financí oznámilo ukončení klíčového stimulu. Stále ještě ale nevíme, zda další stimuly zůstanou v platnosti. Proto se zatím jedná o určitou nejistotu, nevíme jak to bude nadále,“ vysvětlil.

Automobilky v Číně odbyt najdou

Podle Svazu čínských obchodníků s automobily se napřesrok v Pekingu prodá až o 400 tisíc aut méně. Tato "neprodaná" auta ale podle Brzáka najdou odbyt v jiných částech Číny.

„Čína se v roce 2009 stala největším automobilovým trhem světa, když na tomto místě vystřídala Spojené státy. V tom roce se v Číně prodalo 13,6 milionu vozů, což byl nárůst o rekordních 46 procent. V letošním roce se očekává prodej zhruba 18 milionů vozů a Peking z toho tvoří necelých 5 procent se svými 800 tisícími prodanými automobily,“ přiblížil.

„Těch 400 tisíc aut, o které se v Pekingu prodá méně, si pravděpodobně své kupce najdou. V Číně je stálo málo automobilů na tisíc obyvatel a životní úroveň Číňanů se neustále zvyšuje,“ dodal.

Ondřej Černý, Katarína Brezovská Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme