Peněz na opravu železnic je dost, problém může být s kapacitou firem
Třicet šest miliard korun, to je částka, kterou má letos Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) připravenou na obnovu vlakových tratí. Je to dokonce nejvyšší suma v historii. Jenže část peněz se musí vyčerpat do konce roku a podle některých lidí vážně hrozí, že se to nestihne. Firmy totiž mají kvůli zvýšenému počtu zakázek plné kapacity.
„Panují opravdu obavy, jestli se podaří vyčerpat ty prostředky v takto krátkém období,“ říká ředitel analytické společnosti CEEC Research Jiří Vacek.
Problém může být třeba s dostupností některého materiálu – chybí a je těžké ho sehnat. „Tam objednací lhůty někdy dosahují i šestiměsíční období nebo i delší,“ dodává Jiří Vacek.
O to, jak jsou firmy připravené ucházet se o zakázky na opravu železnic, se zajímala redaktorka Zuzana Švejdová
Ještě před dvěma lety bylo práce pro stavební firmy málo. Některé proto masivně propouštěly zaměstnance a některé také zkrachovaly. To se při současném nárůstu objemu zakázek může ukázat jako problém.
„My věříme, že velmi rychle doplní ty svoje stavy na tolik, aby tyto státní zakázky získávaly a vyhrávaly. To, co se samozřejmě může stát, je to, že se sníží počet soutěžících v jednotlivých zakázkách,“ říká mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.
Podle Jiřího Vacka mohou sehrát roli i obavy firem směrem do budoucna. „Firmy měly problém s nedostatkem práce v průběhu předchozích pěti let, redukovaly svoje kapacity a nyní se obávají, jestli ten aktuální nárůst práce není jenom dočasný. Jestli mechanizaci, kterou nakoupí, která je velice drahá, dokážou i po těch dalších letech potom využít,“ říká Vacek.
I některé firmy přiznávají, že výrazný nárůst zakázek může znamenat určitý problém. „Řešíme nadbytek vypsaných tendrů tak, abychom je zvládli. Je totiž složitější zvládnout množství vypsaných tendrů, které přicházejí, v kvalitě a čase,“ poznamenává Tomáš Koranda, ředitel stavební společnosti Hochtief, která loni uspěla v zakázkách za více než pět miliard korun.
Pokud však firmy budou chtít zakázek víc, nějak zareagovat musejí. „Dá se to řešit různými způsoby – jednak nabíráním nových zaměstnanců, nebo spoluprací se subdodavatelskými firmami, což je například náš případ,“ dodává Pavel Schlitter ze společnosti Sitel.
Už loni zakázek na výstavbu a rekonstrukce výrazně přibylo. Veřejné instituce jich vypsaly o pětinu víc než předchozí rok. Jejich hodnota stoupla dokonce na více než 130 miliard korun.