Petr Žaluda v čele Českých drah skončil, nahradil ho Dalibor Zelený

České dráhy mají nového generálního ředitele. Představenstvo společnosti jím večer jmenovalo Dalibora Zeleného, který už dráhy vedl mezi léty 1998 až 2003. Hlavním úkolem, který na Zeleného podle ministra dopravy Zdeňka Žáka čeká, bude zastavení zadlužování drah. Ty v tuto chvíli dluží na 25 miliard korun.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Staronový generální ředitel Českých drah (na archivním snímku z roku 2002) | Foto: ČTK

„Já to rozhodnutí velmi vítám. Protože do čela Českých drah se dostává člověk, který již jednou generálním ředitelem Českých drah byl a byl úspěšným generálním ředitelem,“ reagoval na zvolení Dalibora Zeleného ministr dopravy Žák.

V České televizi ministr řekl, že Zeleného považuje za špičkového evropského manažera.

Přehrát

00:00 / 00:00

O výměně na postu generálního ředitele ČD informuje redaktorka Jitka Hanžlová

„Poté, co odešel z Českých drah, tak vytáhl z bryndy několik velmi významných podniků, mimo jiné železnice Slovenské republiky, a já si hodně slibuju od toho, že by se mu něco takového mohlo podařit i v případě Českých drah,“ uvedl Žák.

Dozorčí rada Českých drah předtím kvůli nespokojenosti s hospodařením společnosti odvolala všechny čtyři členy představenstva včetně Petra Žaludy, který byl jeho předsedou.

Rada ještě večer vybrala jeho nové členy – Dalibora Zeleného, Daniela Kurucze a Pavla Švagra. Novým předsedou zvolila právě Zeleného, který má blízko k ČSSD. Nové představenstvo následně Žaludu odvolalo i z pozice generálního ředitele.

„Dozorčí rada se zcela zásadním způsobem neztotožnila s tím, jak management přistupuje k zadlužování Českých drah. Dozorčí rada je toho názoru, že zadlužování ohrožuje už dnes spoustu pracovních míst v samotném podniku, že je dlouhodobě neúnosné, a chce, aby se snižovalo,“ vysvětlil odvolání předchozího představenstva ČD ministr Žák.

Žaluda: Miliardy nebyly projedeny, ale investovány

Petr Žaluda se bránil tím, že zadlužení je srovnatelné s jinými evropskými železnicemi a české dráhy jsou bez obtíží schopné tyto závazky splácet. Zdůrazňoval, že jde o dluhopisy, jejichž výnos šel do investic. Zejména do obnovy vozového parku.

„Je potřeba vnímat, že za pět let České dráhy investovaly zhruba 30 miliard, a to navýšení dluhu je někde 16 miliard. To znamená, dvojnásobek toho, co jsme si půjčili, jsme investovali. Ty peníze nejsou projedeny, ty byly investovány do vozového parku. A já myslím, že nikdo nezpochybňuje, že je více a více nových souprav na české železnici,“ namítl odvolaný ředitel.

Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda | Foto: Tomáš Adamec

Člen dozorčí rady Českých drah za odbory Jaroslav Pejša by ale uvítal, kdyby se s odvoláním Petra Žaludy počkalo.

„Já jsem byl proto, aby 5. srpna podal zevrubnou odpověď na všechno, co tam bylo. Většina členů dozorčí rady zkonstatovala, že již není potřeba, že chtěli některé odpovědi teď hned a že si utvořili názor. Mohli jsme třeba počkat a vysvětlovat si to v klidu, dospělo to do toho stádia, ve kterém to je."

"Poté se okamžitě muselo jít volit nové představenstvo, protože společnost nemohla zůstat bez představenstva,“ popsal atmosféru na dozorčí radě Pejša.

Jitka Hanžlová, mta, Veronika Neprašová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme