Peugeot mohou v propouštění následovat další evropské automobilky

Až osm tisíc zaměstnanců propustí do dvou let francouzská automobilka PSA Peugeot Citroen. Škrtat se bude především ve Francii. Kvůli ztrátám v hospodaření mimo jiné uzavře montážní závod u Paříže a chystá důkladnou reorganizaci.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Peugeot 508 | Foto: Petr Jansa

„Tato zpráva pravděpodobně odstartuje vlnu podobných rozhodnutí i jinde v Evropě,“ předpokládá šéfredaktor serveru Autoweek Vladimír Rybecký. Důvodem problémů PSA i dalších evropských automobilek je podle něj nadměrná výrobní kapacita.

Přehrát

00:00 / 00:00

O problémech evropských automobilek diskutovali ve Večerním Radiožurnálu Ivana Hodač a Vladimír Rybecký

„Továrny by měly být ziskové, pokud vyrábějí minimálně 80 procent projektované kapacity, Peugeot a Citroen se dostaly hluboko pod tuto hranici,“ dodává Rybecký.

„Evropský automobilový trh za posledních čtyři až pět let klesl z 15 na 12 milionů. Navíc je výroba aut velice drahá a neustále se zdražuje kvůli sociální situaci nebo regulacím Evropské komise. Dalším problémem je silná konkurence asijských automobilek,“ říká generální sekretář Evropského sdružení automobilových výrobců Ivan Hodač.

Podle Rybeckého řada evropských automobilek příliš spoléhala na domácí trhy. Fiat se orientoval na Itálii, francouzské automobilky na Francii, Španělsko a Itálii, což jsou země s největšími ekonomickými problémy.

Evropané podle Rybeckého přestali upřednostňovat domácí vozy. Ukázalo se to v první fázi ekonomické krize, kdy se některé evropské vlády pokoušely podpořit domácí automobilky třeba pomocí šrotovného. Zákazníci ale často kupovali spíše levná korejská auta.

Hodač nesouhlasí s tím, že by evropské automobilky nestíhaly reagovat na požadavky klientů, ale problém vidí v tom, že nejvíce vydělávají na mimoevropských trzích. Automobilky TPCA v Kolíně, která je společným projektem PSA a japonské Toyoty, se nynější propouštění v PSA zatím podle Hodače nedotkne.

Problémy by neměla mít ani Škoda Auto. „Koncern Volkswagen je výjimkou, daří se mu získávat i na klesajících evropských trzích. Jako jeden z prvních vstoupil na čínský trh a vytvořil si dobré finanční rezervy na vývoj nových modelů. Současné problémy evropských automobilek by se tak Volkswagenu a Škody Auto nemusely příliš dotýkat,“ uzavřel Rybecký.

David Bernardy Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme