Piloti ČSA souhlasili se záchranným plánem aerolinek
Piloti Českých aerolinií souhlasí s plánem na záchranu aerolinek i s dalším propouštěním. Oprávněnost restrukturalizačního plánu ukázala nezávislá analýza, kterou si nechali vypracovat. Plán, který počítá se zmenšením společnosti, snížením počtu letadel a propouštěním, by měl firmu v roce 2012 přivést k zisku. Vedení ČSA jejich rozhodnutí přivítalo.
„Po restrukturalizaci voláme již mnoho let. Donedávna byla firma socialistickým podnikem s přebujelou administrativou. V podstatě byla trafikou pro politiky,“ říká prezident Českého sdružení dopravních pilotů CZALPA Filip Gaspar.
O nutnosti restrukturalizace ČSA mluvil na Radiožurnálu prezident Českého sdružení dopravních pilotů CZALPA Filip Gaspar.
„Analýza ukázala, že směr restrukturalizace je v mnoha oblastech správný. Nicméně zejména otázku redukce letadel v následujících třech letech budeme chtít důkladně projednávat a budeme trvat na zdůvodnění tohoto kroku. Omezení některých linek je ale nutné, protože ČSA provozuje i dlouhodobě prodělečné linky,“ pokračuje Gaspar.
Podle něj piloti připouštějí za určitých podmínek i odchod lidí z vlastních řad:
„Máme závazek managementu, že se bude snažit minimalizovat fyzické propouštění jako takové a bude hledat možnosti jiného uplatnění, jako je například pronájem pilotů do zahraničí, případně využívání dalších nástrojů, jako jsou částečné úvazky či neplacená volna.“
Více pasažérů
České aerolinie přepravily od ledna do dubna o 5 procent víc cestujících než loni, celkem 1,3 milionu. Příznivá čísla ukázaly statistiky Asociace evropských aerolinií. V průměru přitom leteckým společnostem v Evropě od začátku roku ubyla dvě procenta pasažérů.
Českým aeroliniím se dařilo hlavně v prvních třech měsících roku. Duben naopak přinesl téměř všem leteckým společnostem propad počtu cestujících, protože popel z islandské sopky uzavřel vzdušný prostor nad Evropou.
I přesto ale ŠA za první čtyři měsíce roku přibylo 5,5 procenta pasažérů, zatímco řada velkých leteckých společností, jako například Lufthansa nebo Air France, vykázala pokles.
Víc cestujících ale nemusí znamenat vyšší tržby. Průměrná obsazenost strojů národního dopravce stoupla na 60 procent, což je ale stále deset procent pod evropských průměrem.