Piráti mohou nabourat světový námořní obchod

Prakticky nemine den, abychom neslyšeli zprávu o tom, jakou loď zase zajali piráti operující od Madagaskaru až téměř k pobřeží Indie . Například včera piráti vyzbrojení granátomety unesli ropný tanker cestující ze Súdánu do Singapuru.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pohřešovaná ruská nákladní loď Arctic Sea.

Pohřešovaná ruská nákladní loď Arctic Sea. | Foto: AFP

Na jiném místě, v Arabském moři, zase svedlo indické námořnictvo tříhodinovou bitvu a zadrželo přitom 16 somálských pirátů. Podle Mezinárodní námořní organizace čelíme stále většímu riziku, že námořní cesty budou úplně zablokované.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hrozbami pirátů pro námořní obchod se zabýval ve Světě o desáté Michale Romancov

Největší nebezpečí hrozí v takzvaném regionu Mena, tedy v zemích středního východu a severní Afriky. Odborník na geopolitiku a přednášející na Institutu ekonomických studií Univerzity v Praze Michael Romancov potvrdil, že momentálně představují pro nákladní lodě v oblasti Mena regionu největší nebezpečí právě piráti.

„Region, jak je chápán jako tzv. Širší Blízký východ má minimálně tři citlivá místa, kudy prochází obrovská část světového námořního obchodu.“ Romancov popsal také taktiku pirátů: přepadení lodi, její dopravení do svého přístavu a následně žádá výkupné za loď, posádku a náklad.

„Pirátské útoky jsou napojeny na mezinárodní zločin a pravděpodobně tam mají zájmy buď přímo síť Al-Káida, nebo ti, kteří ji podporují. Mohlo by dojít k velmi negativnímu jevu, kdyby došlo k propojení pirátských útoků a aktů mezinárodního terorismu,“ upozornil Romancov s tím, že koridory pro velké ropné lodě jsou tam poměrně úzké.

„Pirátství může ovlivňovat světový obchod pouze za předpokladu, že se mají kde schovat. Podhoubí skýtá Somálsko, oblast, kde se zhroutil stát.“

Michael Romancov se nedomnívá, že by se daly rychle najít dopravní alternativy. „Efektivní blokování frekventovaných námořních cest v úžinách citlivých oblastí by se rychle odrazilo na stavu světové ekonomiky.“ Kdyby k tomu došlo, znamenalo by to téměř okamžitý zásah mezinárodního společenství, předpověděl.

Milan Kopp, Tomáš Pavlíček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme