Pirátům roste legální konkurence. Nový hudební stream poskytne Spotify

V Česku dnes začal nabízet legální stahování hudby nový internetový obchod - Spotify. Zpřístupní až 20 milionů skladeb a zvýší konkurenci v oboru. Velké vydavatelské firmy proto jeho příchod na český trh vítají. Stejně tak i hudební publicisté a odborníci, podle kterých ale na službě nevydělají malí a začínající umělci.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Sluchátka na uších (ilustrační foto)

Sluchátka na uších (ilustrační foto) | Foto: Fotobanka stock.xchng

Švédský internetový obchod Spotify v Česku spouští nový server na legální stahování a streamování hudby. O zákazníky bude bojovat s konkurenčními službami jako Deezer, Google Play Music nebo Rdio.

Služba nabídne měsíční předplatné za necelých šest eur, tedy zhruba 160 korun, nebo poslech zdarma, zato s reklamou. Za měsíční paušál umožní skladby stahovat například i do mobilů, v případě bezplatného poslechu nebude stahování možné.

Přehrát

00:00 / 00:00

O nové službě poskytující legální stream a stahování hudby mluvil na Radiožurnálu redaktor Jan Beneš

Celosvětově má Spotify kolem 24 milionů registrovaných uživatelů a šest milionů předplatitelů. Další potenciál vidí právě u českých zákazníků, které podle analytika Českého rozhlasu Filipa Rožánka už delší dobu přestávají zajímat tradiční hudební nosiče – jako například cédéčka.

„Dlouhodobě se řeší to, že si čeští uživatelé stahují hudbu z internetu. Vydavatelství a ostatní distributoři se zkrátka musí s fenoménem, že od fyzických médií přecházíme k internetovému digitálnímu poslechu, nějakým způsobem vypořádat,“ říká.

Gramofirmy vydělají, ostatní nemusí

Příjmy bude Spotify realizovat skrze nový prodejní kanál s přispěním reklamy a toho, kolik jim za staženou hudbu zaplatí zákazníci.

Zkrátka by neměly přijít ani nahrávací společnosti. Velké hudební domy jako Supraphon nebo Universal Music proto v tomto ohledu kvitují zejména zvyšování konkurence v oboru i zmenšující se prostor pro nelegální stahování.

V praxi poskytovatel služby zaplatí více než polovinu ze svých příjmů právě vydavatelství a zbytek si nechá. Gramofirmy pak rozdělí peníze - podle vlastního klíče – hudebníkům. Řada z nich by na tom ale mohla tratit:

Přehrát

00:00 / 00:00

Analytik Českého rozhlasu Filip Rožánek mluvil o tom, co Spotify přinese českému trhu

„Pokud se jedná o začínající umělce, které tam dají svoje album, tak těm se to nikdy nemůže vyplatit. Prodali by ho určitě za víc,“ tvrdí vedoucí redaktor Technet.cz Jan Kužník. Zapravdu mu dává také hudební publicista Karel Veselý:

„Letos se zvedla vlna debat, jestli je streamovací model spravedlivý pro malé vydavatele či muzikanty. Do čela nespokojených se postavil třeba Thom Yorke z Radiohead, který tvrdí, že Spotify je výhodné jen pro velké hvězdy a ty malé odstřihne od zisků z prodejů digitálních downloadů či kompaktů, které jsou z hlediska příjmů pro muzikanty výhodnější než stream.“

Také on ovšem přitakává názoru hudebních vydavatelství, že nová streamovací služba může především minimalizovat škody pirátů a těch, kteří si nelámou hlavu s autorskými právy.

Takoví uživatelé podle něj velmi často zdarma sdílí hudbu například skrze jednu z nejnavštěvovanějších stránek internetu - Youtube. A to i přesto, že podle Veselého zdaleka neposkytuje hudebním fanouškům tak pohodlné prostředí jako třeba právě placené streamovací servery.

Matěj Skalický, Jan Beneš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme