Pivovary si oblíbily chráněné označení České pivo, pomáhá jim i v zahraničí

Pivovarů využívajících chráněné zeměpisné označení „České pivo“ přibývá, za poslední rok je jich o třetinu více. Značka zaručuje, že je pivo skutečně uvařeno v Česku a s použitím tradičních surovin. Pivovarníkům tak pomáhá i u zahraničních zákazníků.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

179. ročník pivního Oktoberfestu v Mnichově je v polovině | Zdroj: Reuters

Systém ochrany názvů zemědělských a potravinářských výrobků zavedla Evropská unie v roce 1993 s cílem ochránit výrobce před plagiáty a spotřebitele před klamáním.

Jak říká mluvčí Rodinného pivovaru Bernard Zdeněk Mikulášek, České pivo je v zahraničí velice dobře vnímáno. Zákazník díky označení okamžitě pozná, že nejde o pivo vařené v licenci, ale že je to pivo opravdu vařené v České republice.

Hlavně velké pivovarské skupiny vaří pivo také licenčně v zahraničí. Ovšem mezi podmínkami pro užívání značky je mimo jiné to, že pivo se musí vařit v českých zemích, takže licenčně vyráběné pivo tak označeno být nemůže.

Systém chráněných zeměpisných označení zavedla EU v roce 1992. Smyslem je ochránit názvy známých zemědělských a potravinářských výrobků před nekalou konkurencí, chránit spotřebitele před klamáním a propagovat systém kvality EU vůči třetím zemím. Česko má registrováno 22 značek. Kromě Českého piva jde například o Karlovarské oplatky, Olomoucké tvarůžky, Budějovické pivo, Pardubický perník či Hořické trubičky.

Pravidla tak pomáhají hlavně vývozu a těm, kteří slyší na označení zaručující původ a dodržování tradičních výrobních postupů.

Myslí si to například Petr Božoň, manažer skupiny Pivovarů Lobkowicz, která označení používá pro piva z Pivovaru Černá hora. Dodává ale, že i když je označení přínosné, neznamená to, že by se vyváželo o desítky procent více.

Pivo českého typu, které bylo poprvé uvařeno roku 1842 v Plzni, charakterizuje vyšší hořkost, výraznější barva a říz nápoje. Proti zahraničním ležákům mají ty české naopak nižší obsah alkoholu.

Rozdílné vlastnosti českého piva jsou dány nejen použitými surovinami – zvláštními odrůdami chmele a ječmene, ale také metodou dvoustupňového spodního kvašení. Tím se liší od zahraničních výrobců.

Chráněné označení České pivo používá 12 pivovarů pro 46 druhů piv. To odpovídá 65 procentům tuzemského pivního trhu. Jsou to například plzeňské pivovary Prazdroj i Gambrinus, Radegast, Pivovar Černá hora nebo Rodinný pivovar Bernard.

Jitka Hanžlová, Mirko Kašpar Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme