Platební morálka firem se zhoršuje. Ukázal průzkum

Ekonomická krize se podepsala na platební morálce firem. S pozdní úhradou pohledávek se setkalo pětadevadesát procent společností. Ukázal to průzkum Asociace malých a středních podniků mezi pěti stovkami společností, jejichž koncovými zákazníky jsou jiné firmy. Veřejný sektor prý dodržuje termíny faktur lépe než soukromý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Mince | Foto: Tomáš Adamec

Pozdní nebo částečná úhrada pohledávky a prodloužení doby splatnosti jsou nejčastější projevy zhoršené platební morálky firem. Téměř šedesát procent podniků má ale zkušenost i s tím, že od svého obchodního partnera nakonec nedostaly ani korunu. Většina firem se podle průzkumu snaží platební nesrovnalosti vyřešit domluvou s dlužníkem.

Přehrát

00:00 / 00:00

O platební morálku firem se zajímala Martina Spěváčková.

„Řešíme to tak, že musíme počkat,“ tvrdí majitel malé firmy ze západních Čech. Špatná platební morálka jednoho podniku se přitom může negativně promítnout do schopnosti splácet i u těch ostatních.

„To znamená, že se jim potom nedostávají peníze na to, aby potom zase oni zaplatili svým dodavatelům nebo zaplatili včas mzdy, materiál, telekomunikační služby. Stává se z toho takový nepřetržitý řetězec neplacení,“ upozorňuje předseda Asociace malých a s středních podniků Břetislava Ošťádal.

Manažerské selhání

Vinu za špatnou platební morálku ale nenesou podle Radka Laštovičky, šéfa společnosti Coface, která se zabývá řízením rizik z pohledávek, jen dlužníci. „Je to manažerské selhání na straně dodavatele. Je to stejná chyba, jako kdyby špatně spočítal zakázku a dodával pod cenou. Když dodá dodavateli, který mu není schopný zaplatit, je to chyba kreditního managementu.“

Podle Laštovičky si zejména malé firmy předem nezjišťují informace o svých budoucích obchodních partnerech. Obecně pak podnikatelé prý málo využívají možnosti sankcí, jako je například penále, a spoléhají na to, že se s dlužníkem domluví. Není to tak jednoduché - brání se ale některé firmy. „Penále znamená to, že zákazník s vámi skončí,“ říká zástupce jedné z nich.

Pro podnikatele zatím nemají dobré zprávy ani banky. „Žadatel o úvěr musí čím dál tím častěji víc prokázat, že jeho odběratelé, kteří mu platí, jsou schopni zaplatit v termínu a v sumě, která je požadována. Kolikrát musí prokázat, že je prověřil, nebo si musí opatřit i záruku za jejich platební schopnost například od jejich banky,“ uzavírá ředitel Bankovní asociace Josef Tauber.

Martina Spěváčková, ak Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme