Platební morálka se zlepšuje, problémových je šest procent firem

V posledních dvou letech se zlepšila platební morálka českých firem. Při hrazení závazků selhává jen kolem šesti procent odběratelů.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Finance, ekonomika, kalkulačka

Finance, ekonomika, kalkulačka | Foto: Free Digital Photos

Podle indexu platební morálky úvěrové pojišťovny KUPEG loni klesly problémové pohledávky zhruba o čtvrtinu. Na druhé straně v porovnání s předkrizovým rokem 2007 zůstává platební morálka stále o 30 procent horší.

Znamená to, že pozitivní změny jsou, ale spíše pomalé. Rozdíly jsou v podmínkách, které dodavatelé stanoví svým zákazníkům při vývozu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Za zlepšením platební morálky stojí oživení ekonomiky, říká redaktorka Jitka Hanžlová

„Třeba charakteristické je, že platební podmínka, kterou dávají čeští vývozci klientům v Polsku, je výrazně kratší, než je průměr v České republice,“ říká generální ředitel pojišťovny KUPEG Michal Veselý.

„Konkrétně je to kolem 30 dnů. Je to dáno tím, že polští odběratelé platí o něco později. Oproti tomu čeští nebo slovenští odběratelé mají v průměru platební podmínku v průměru 45 dnů.“

Nejlepšími klienty jsou německé firmy

Nejlepší platební morálku mají tradičně německé firmy, odběratelé z jihu Evropy s placením otálejí déle.

Loňská čísla podle KUPEG upozorňují na vyšší rizikovost odběratelů v Maroku, Jižní Americe a na Arabském poloostrově, zejména v Saúdské Arábii a Spojených Arabských emirátech. Vysokou citlivost exportérů na rizika potvrzuje propad obchodu s Ukrajinou a Běloruskem, ale i se Srbskem, Bosnou či Makedonií.
Pramen: ČTK

Ekonomické oživení je příčinou, proč podniky začínají platit faktury rychleji a spolehlivěji než dříve. Firmy mají více zakázek a tím pádem více peněz a jistější odbyt.

„Pokud se daří firmám, začíná se zlepšovat ekonomika. A pokud se zlepšuje ekonomika, začíná se dařit i dalším firmám. Ekonomika je provázaný organismus,“ vysvětlil šéfredaktor portálů společnosti Fincentrum Petr Zámečník.

„Bohužel i naopak, pokud se přestane dařit nějakému oboru, tak se to může promítnout i do ostatních.“

Každá 10. nezaplacená pohledávka může být podvodem

Stále se však objevují případy, že některá firma už dopředu ví, že nezaplatí.

„Jedna desetina nezaplacených pohledávek nese nějaké stopy podvodu,“ odhaduje na základě analýzy generální ředitel úvěrové pojišťovny KUPEG Michal Veselý.

„To samozřejmě ne vždycky znamená, že na konci je někdo odsouzen. Ba právě naopak, k rozsudkům dochází zřídka,“ vysvětluje s odkazem na obtížnost prokázání úmyslu.

„Většina případů jsou situace, kdy firma je na tom špatně, nicméně má dobré úmysly. A pokud se situace firmy zhorší, tak to dotyčnou společnost svede na scestí.“

I proto by si podniky měly dávat pozor, s kým uzavírají smlouvu. Nejlepší je vyzkoušený zákazník, jehož firemní historii dobře znají.

Jitka Hanžlová, mkp Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme