Pivo zdraží. Po Plzeňském Prazdroji zvýší letos ceny i Bernard nebo Pivovary Staropramen

Plzeňský Prazdroj zdraží od října pivo v průměru o tři procenta. Dotkne se to většiny produktů, v průměru jde o 46 haléřů na půllitr. Poprvé po třech letech se změny týkají také čepovaných piv, řekl mluvčí největšího českého pivovaru Zdeněk Kovář. A řada dalších pivovarů to podle agentury ČTK má podobně. Například mluvčí Pivovarů Staropramen Denisa Mylbachrová řekla, že společnost ceny u vybraných piv zvýšila už na začátku prázdnin.

Tento článek je více než rok starý.

Aktualizováno Plzeň (Aktualizováno: 16:19 31. 8. 2021) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Plzeňský prazdroj patří k nejznámějším českým pivovarům v zahraničí.

Čepovaná piva zdražil Prazdroj poprvé od roku 2018 (ilustrační foto) | Foto: Norio Nakayama (CC BY-SA 2.0) | Zdroj: Flickr

Zdražení piva v minulých letech kopírovala většina větších českých pivovarů. Naposledy Prazdroj zdražoval loni v říjnu některá balená piva, hlavně ležáky a prémiové druhy, v průměru o 3,6 procenta.

Plzeňský Prazdroj přišel na tržbách o miliardu. V Česku mu prodej klesl, v zahraničí se naopak zvýšil

Číst článek

Pivovary Staropramen se pak k tomuto kroku uchýlily v červenci. „Hlavním důvodem byl znatelný nárůst cen některých klíčových vstupů, především pak vody, energií, ropy. V průměru se cena navýšila o 2,9 procenta,“ uvedla Mylbachrová. Společnost provozuje smíchovský Staropramen a ostravský pivovar Ostravar.

Pivovar Plzeňský Prazdroj, který produkuje značky Pilsner Urquell, Radegast, Gambrinus, Velkopopovický Kozel a Birell, se během rok trvající pandemie koronaviru silně potýkal s omezeními provozu hospod a restaurací, kde se v běžné době vyčepují v průměru čtyři z deseti vypitých piv z jeho portfolia a zbytek se prodá v obchodech.

„Přesto i letos pokračujeme v investicích do výroby v celkové výši jedné miliardy korun. Dokončili jsme novou varnu v Nošovicích, rozšiřujeme skladovací prostory v Plzni a navyšujeme varní kapacitu v Popovicích. Po celou dobu trvání pandemie klademe hlavní důraz na bezpečnost našich pracovníků a zachovali jsme plnou zaměstnanost,“ řekl mluvčí.

Analýza zdražování

Další velká skupina, Heineken, do kterého patří například značky Krušovice, Starobrno, Zlatopramen nebo Hostan, se v úterý k vývoji cen příliš vyjadřovat nechtěla. „V současnou chvíli připravujeme plány a strategii na rok 2022, nemůžeme proto toto zatím blíže komentovat,“ řekla mluvčí Dita Vašíčková.

Analýzy dokončuje také humpolecký pivovar Bernard. Firma připravuje změnu ceny u sudového piva, u kterého se cena nezměnila tři roky. Jak se cena změní a od kdy budou nové ceny platit, se bude podle mluvčího Radka Tulise rozhodovat příští týden. 

Některé pivovary ale naopak slibují, že ceny zatím zvyšovat nebudou. „Pivovar Budějovický Budvar do konce letošního roku zdražovat nebude,“ uvedla v úterý PR manažerka pivovaru Markéta Ježková. „Pivovar Svijany, který je největším pivovarem v Libereckém kraji, se zatím zdražovat nechystá,“ sdělil mluvčí Luboš Spálovský.

Zdražování v Prazdroji

Čepovaná piva zdražil Prazdroj poprvé od roku 2018. Po tři roky, kdy inflace kumulovaně přesáhla osm procent (loni činila 3,2 procenta), držel podle Kováře ceny na stejné úrovni, aby se sektor hospod a restaurací dokázal vyrovnat se všemi změnami, které ho postihly.

Australský pivovar vaří ekologické zelené pivo. Svou barvu má díky vodním řasám

Číst článek

„Šlo o důsledky zavedení regulací, jako jsou EET, zákaz kouření i dopady pandemie,“ řekl. Do podpory restaurací investoval za více než 12 měsíců přes půl miliardy korun, a to do bezplatné výměny prošlého piva, odložení plateb hostinským, investic do předzahrádek a vybavení a distribuce „odnosek“ na čepované pivo s sebou.

Prazdroji klesl loni čistý zisk o pětinu na 3,8 miliardy korun. Tržby se meziročně snížily o více než miliardu korun na téměř 16 miliard korun. Hlavním důvodem nižších hospodářských výsledků bylo dlouhodobé uzavření pivnic vinou pandemie, a s tím spojený nižší prodej piv.

Pivovar prodal loni v tuzemsku a v zahraničí téměř 11,2 milionu hektolitrů piva, meziročně o 4,2 procenta méně. Prodej v Česku klesl meziročně o osm procent na 6,69 milionu hektolitrů, v cizině meziročně vzrostl o jedno procento na 4,52 milionu hl. Plzeňský Prazdroj je největší pivovarnickou skupinou v Česku. Od roku 2017 ji vlastní japonská společnost Asahi Group Holdings.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme