Po fúzi dvou leteckých společnosti vzniknou největší aerolinie světa. EU prý dá souhlas

Dvě americké letecké společnosti – US Airways a American Airlines – dostanou od Evropské unie povolení k fúzi. Uvedla to agentura Reuters. Evropská komise by o sloučení měla rozhodnout do 6. srpna a transakce bude hotová na podzim letošního roku. Na trhu tak vznikne největší letecká společnost na světě z hlediska počtu cestujících.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

US Airways a American Airlines se dohodly na fúzi - ilustrační foto | Foto: Reuters

Obě společnosti patří do první desítky největších světových přepravců. Celkový počet pasažérů US Airways loni přesáhl 60 milionů, u American Airlines dokonce 100 milionů.

American Airlines téměř dva roky procházejí úplnou reorganizací, loni měly navíc výraznou ztrátu. US Airways usilují o toto sloučení od loňského roku.

Název nové společnosti by měl být American Airlines. Hodnota plánové fúze překročí 11 miliard dolarů, to je více než 214 miliard korun.

Aerolinky podle agentury Reuters přistoupily na to, že se vzdají odletových stání na londýnském letišti Heathrow a ve Philadelphii.

Antimonopolní regulátoři totiž zpravidla požadují, aby se zanikající letecké společnosti vzdaly těchto míst a uvolnily je pro nové účastníky na trhu. Tím se zachová hospodářská soutěž.

Byla to právě Evropská komise, která se dříve obávala o narušení soutěže na trase Heathrow – Filadelfie. Podle zdrojů agentury Reuters je nyní dohoda připravena ke schválení.

Názory na zdražení letenek se různí

Někteří odborníci se obávají, že fúze se negativně projeví na ceně letenek či na letecký trh, je však i řada těch, kteří mají opačný názor. Experti, kteří nárůst cen letenek neočekávají, sázejí na to, že cenu letenek ovlivní jiné faktory, zejména hodnota ropy.

Protože se poptávka největších spotřebitelů na světě po této surovině v poslední době snižuje, ropa nadále zlevňuje. To by také mělo určit vývoj cen letenek.

Podobné obavy odborníků nebo dokonce regulátorů se objevily v minulosti několikrát při jiných fúzích.

Například před pěti lety, kdy americké antimonopolní úřady schválily sloučení společností Delta a Northwest. O dva roky později pak oznámily fúzi United Airlines a Continental Airlines. V roce 2011 pak požádaly o sloučení Southwest Airlines a AirTran. I v těchto případech vydaly úřady kladná rozhodnutí.

Jan Beneš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme