Po Indii a Číně odmítly emisní povolenky v letectví zavedené EU i Spojené státy

Plán Evropské unie na zavedení obchodu s emisními povolenkami pro letecké společnosti, se hroutí. Už dříve jej odmítly Indie a Čína, nyní se k nim přidaly Spojené státy. Americký senát schválil zákon, který má tamní letecké společnosti před placením emisí ochránit. Podobný zákon přijala před tím i Sněmovna reprezentantů.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Jaké problémy řeší současná letecká doprava?

Jaké problémy řeší současná letecká doprava? | Foto: Fotobanka stock.xchng

Nařízení, podle kterého jsou součástí systému obchodování s emisními povolenkami všechny letecké společnosti, jejichž letadla přistávají nebo odlétají z letišť na území EU, zavedl Brusel do praxe letos v lednu. Od povolenek si slibuje omezení škodlivých skleníkových plynů v ovzduší.

Čína, Indie a teď už i Spojené státy ale plán EU odmítají. Povolenky považují za obchodní barieru, která podle nich poškodí cestující i celou leteckou přepravu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Plán EU obchodovat s emisními povolenkami v letectví jsme na Rádiu Česko rozebrali s Janem Fouskem, jednatelem společnosti Virtuse Energy, která se zabývá obchodem s emisními povolenkami

Jan Fousek, jednatel společnosti Virtuse Energy, která se zabývá obchodem s emisními povolenkami, v této souvislosti ale zdůraznil, že poplatky za znečišťování vzduchu při letecké dopravě jsou minimální součástí celého systému emisních povolenek.

„Podíl emisních povolenek leteckých společností v Evropském systému emisního obchodování (EU ETS) je ve srovnání s průmyslovými podniky zanedbatelný, činí zhruba 3 až 4 procenta. Navíc aerolinky dostávají většinu povolenek zdarma a i v další fázi obchodování, mezi lety 2013 až 2030, je aviatika bude dostávat nadále zdarma, a to ve výši 85 procent,“ přiblížil.

Americký republikánský senátor John Thune vyslovil názor, že ‘američtí letečtí přepravci a cestující nebudou platit evropské dluhy přes tuto nelegální daň‘, čímž myslel emisní povolenky.

„Vzhledem k tomu, že se bavíme o nějaké deseti či dvacetikoruně na jednu letenku třeba Praha-New York, tak j e to trochu demagogie a populismus,“ reagoval Fousek.

Evropská unie udělala podle něj dost ústupků už při implementaci systému obchodování pro letecké společnosti. „Shodujeme se s celou řadou analytiků, že množstvím ústupků vytvořila jakýsi negativní precedens pro ostatní sektory, jako je například průmysl a energetika, které po Bruselu požadují podobné ústupky,“ uvedl.

Ondřej Černý, bre Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme