Po železničních stavbách by mohly být zastaveny i ty silniční

Doslova šok způsobil některým představitelům stavebních firem ministr dopravy Vít Bárta, když v pondělí rozhodl o zastavení všech staveb na železnici financovaných Správou železniční dopravní cesty. Jde o patnáct staveb v různém stadiu rozpracovanosti, za jejichž dokončení měl stát letos zaplatit 10 miliard korun. Podobného kroku směrem k silničním stavbám se nyní obávají stavební firmy, pracující na českých dálnicích a silnicích, obecně považovaných za předražené.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Stavba dálnice D8 - most Opárno

Stavba dálnice D8 - most Opárno | Foto: IDMZ

Ministr Bárta už minulý týden varoval, že k dalšímu zastavení staveb železniční dopravní infrastruktury může dojít, pokud společnosti nenabídnou výrazné zlevnění výstavby. To se podle Bárty nestalo a tak jej úsporné plány vlády donutily zastavit stavby plošně.

Přehrát

00:00 / 00:00

O problematice případných úspor při stavbě dálnic mluvil na Rádiu Česko prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš

„Převzal jsem spoustu závazků, o kterých si myslím, že jsou cenově neodpovídající. Bez ohledu na další dohody nyní musím nějaké závazky pozastavit, protože na ně nemáme peníze,“ uvedl Bárta a dodal:

„Od stavařů jsem v té záležitosti očekával určitou součinnost a protože jsem tuto součinnost zatím neviděl, považoval jsem za správné pozastavit tyto stavby plošně a začít obtížnější cestu stavebních i právních auditů, které pomohou tuto situaci řešit.“

Zastavením železničních staveb vyslal ministr dopravy zároveň signál stavbařům, kteří pracují na českých dálnicích a silnicích, že mají vyvinout větší snahu při hledání úspor. Plány, kde ušetřit, mají tyto firmy předložit ministerstvu dnes.

„Kroky ministra Bárty v souvislosti se zastavením železničních staveb jsou podle mne projevem toho, že si pánové ve Strakově akademii nerozumí. Nechce se mi věřit tomu, že ministr financí Kalousek předepisuje ministerstvu dopravy škrty v investicích a vláda v čele s premiérem tomu přihlíží. V předvolební rétorice a v programovém prohlášení vlády, na kterém ještě neuschnul inkoust, se přitom hovoří o významu investic a zcela správně o čerpání evropských peněz, tudíž o potřebě národních zdrojů na spolufinancování těchto staveb, o fungující infrastruktuře a s tím spojených zahraničních investic,“ říká prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš a pokračuje:

„Již minulý týden jsme jasně deklarovali, že jsme připraveni si s investory sednout za stůl a hledat úspory na částech projektů staveb, které lze oželet. Například protihlukové stěny ve volné krajině.“

„Předpokládám, že pan ministr se během měsíce v úřadu perfektně zorientoval v celé problematice. Posoudit ale funkčnost projektu, jeho kolaudovatelnost, to není práce na jeden týden,“ uvádí Matyáš.

Firmy se budou bránit soudně

Podle prezidenta Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václava Matyáše by podobný krok, jako učinil ministr dopravy vůči železničním stavbám, vůči stavbám silničním znamenal výrazný dopad na nezaměstnanost a celou ekonomiku.

„Zastavit stavbu není žádný problém, ale náklady na samotnou konzervaci stavby, na zajištění bezpečnosti a dalších věcí jsou enormní. Firmy jsou nicméně zcela jistě připraveny se bránit i soudně proti porušení stávajících smluv,“ konstatuje Matyáš a dodává:

„Nabízíme proto součinnost v hledání úspor a v systémovém přístupu, který je především na straně státu v přípravě investice.“

Karolína Koubová, Jan Piroch, Magdaléna Trusinová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme