Počet nových předzaložených firem se v Česku zvyšuje stále pomaleji

Zájem českých podnikatelů o takzvané předzaložené společnosti mírně klesá. Snižuje se také jejich cena. Podle údajů některých firem, které se zabývají prodejem předzaložených společností, klesla během 4 let téměř o necelou polovinu. Největší poptávka o tyto podniky byla v roce 2008, tedy před vypuknutím finanční krize.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Peníze (ilustrační foto)

Peníze (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

Místo obvyklých tří týdnů stačí na rozjezd podnikání jenom jeden den. Právě časová náročnost, která provází zakládání nových firem v Česku, je hlavním důvodem, proč si podnikatelé kupují předzaložené společnosti. Firmy, které tyto podniky prodávají, za ně vyřídí vše potřebné.

„Pro české podnikatele je nejdůležitější, že, pokud si koupí ready-made společnost, tak za ni mohou jednat druhý den po jejím nákupu. To je velká výhoda oproti situaci, kdy by se rozhodli pro standardní založení společnosti, které trvá v České republice průměrně 20 dní,“ říká Karel Pluhař ze Společnosti Online, která se zabývá prodejem předzaložených firem.

Přehrát

00:00 / 00:00

O takzvaných předzaložených firmách a obchodování s nimi informoval redaktor Jan Beneš

Jenže v poslední době zájem Čechů o už hotové podniky neroste tak, jako v minulých letech. Třeba Společnosti Online loni meziročně klesla poptávka o 11 procent. U Eurospolečnosti si koupilo tyto firmy kolem 300 podnikatelů - tedy zhruba stejně jako předloni.

Společnosti Smart Companies se celkový loňský prodej naopak zvýšil. Nárůst ale podle obchodní manažerky Jany Babůrkové není tak výrazný jako před čtyřmi nebo pěti lety.

„Situace v roce 2013 se nedá srovnat například s rokem 2007 nebo 2008, kdy došlo k velkému nárůstu zájmu o akciové společnosti, a to z důvodu daňového testu. Takže to je i situace, proč se teď prodává méně akciových společností, protože tento aspekt už odpadl,“ vysvětluje Jabůrková.

Průměrná cena je 20 tisíc korun

Většinu prodaných firem tvoří společnosti s ručením omezeným. V některých případech se na celkovém odbytu podílejí až 90 procenty. Následují akciové a evropské společnosti. Firmy jich za rok obvykle prodají několik desítek.

„U akciových společností jsme celkově zaznamenali mírný pokles, zatímco u evropských společností se jedná o setrvalý zájem o tu právní formu. Je velmi specifická,“ dodává Jana Babůrková ze Smart Companies. Klesá také cena předzaložených firem.

Zatímco v roce 2008 se společnosti s ručením omezeným prodávaly v průměru za 30 až 40 tisíc, teď se jejich cena podle některých odborníků může pohybovat kolem 20 tisíc korun.

kko, Jan Beneš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme