Podle EK mají energetické firmy pomáhat spotřebitelům šetřit

Evropské energetické firmy by měly pomáhat svým zákazníkům šetřit. Podle návrhu Evropské komise mají distributoři a maloobchodníci spotřebitelům napříště přispívat například na instalaci úsporných střech a nebo na zvyšování účinnosti topných soustav. I tím by se mělo ušetřit 1,5 procenta elektřiny, kterou firmy ročně prodají. Členské státy unie by přitom podle návrhu Komise nakonec mohly zvolit i jiné cesty. Ty ale mají vést ke stejným úsporám.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Žárovka | Foto: Tomáš Adamec

„Na první pohled to skutečně připomíná situaci, kdy by se kozel měl stát zahradníkem. V praxi to ale není zase tak neobvyklá situace. Například tabákové firmy jsou v protikladu ke svým zájmům nuceny obhajovat smysl svojí produkce. Najdeme u nich různá varování i podíl na osvětových programech, možná i lékařském výzkumu. Je ale pravda, že v tabákovém průmyslu se regulace projevuje v reklamě a v cenách,“ říká analytik BH Securities Petr Hlinomaz a pokračuje:

Přehrát

00:00 / 00:00

O návrhu Evropské komise mluvil na Rádiu Česko analytik BH Securities Petr Hlinomaz

„Půjdeme-li hlouběji do dalších odvětví, zjistíme, že řada firem deklaruje takzvanou společenskou odpovědnost, protože jsou si vědomy určitých širších dopadů své činnosti na společnost. V porovnání s návrhem EK jde ale spíše o samoregulaci, nicméně je vidět, že nápad na omezení spotřeby odběratele samotným výrobcem vzniknout může.“

Energetici mají pomáhat spořit. Veřejný sektor má ve velkém investovat do energeticky šetrných produktů a služeb. Cílem by měla být úspora 20 procent energií do roku 2020.

„1,5 procenta není zase tak dramatické číslo. Za jistých okolností by se to dokonce mohlo stát předmětem marketingu, když by si firmy mohly přetahovat klienty s heslem, že snižují spotřebu. Není mi ale jasné, jak by se řešila konkurenční disproporce. Zatím je to příliš syrové na to, aby se to dalo posoudit. Obávám se, že to směřuje k tomu, že zákazník za stejnou cenu odebere méně elektřiny, byť by třeba mohl uspokojit spotřebu na stejné výši. Nemyslím si, že by to mělo dopad na nějaký pokles cen,“ dodává Hlinomaz.

Roman Chlupatý, Jan Piroch Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme