Podle statistik poškozují pirátské útoky i českou ekonomiku

Ze zprávy Mezinárodní obchodní komory vyplývá, že v roce 2010 došlo k nevyššímu počtu pirátských útoků v moderní historii. Odborníci tvrdí, že ohrožují globalizovaný obchod jako celek a že je nutné řešit situaci v zemích, odkud piráti pocházejí. Problém zasahuje i českou ekonomiku.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vojenské lodě u somálských břehů, kde útočí piráti

Vojenské lodě u somálských břehů, kde útočí piráti | Foto: www.navy.mil

Podle statistik piráti loni zaútočili na 445 lodí a 53 z nich s bezmála 1200 námořníky se jim pak povedlo unést. V porovnáním s rokem 2009 to představuje desetiprocentní nárůst. Pirátství podle nadace One Earth Future přijde svět na 7 až 12 miliard dolarů ročně.

K nárůstu přispěla zejména oblast kolem Somálska, kde došlo k 92 procentům všech únosů. Mezi další nebezpečná místa patří pobřeží Nigérie, Bangladéše, Indonésie a oblast Jihočínského moře.

Přehrát

00:00 / 00:00

Michael Romancov z pražské Metropolitní Univerzity vysvětlil ve Světě o deváté Rádia Česko význam boje proti pirátství pro českou ekonomiku

„Pirátství zasahuje nesmírně citlivé, hojně využívané a v současnosti už přetížené námořní komunikace. Odhadem až 90 procent světové těžby a průmyslové výroby a 75 procent hodnoty světového obchodu je převáženo po moři. Z tohoto pohledu je problém pirátství naprosto podstatný,“ říká Michael Romancov z pražské Metropolitní univerzity.

Upozorňuje také, že už od starověku se snažili obchodníci obejít nebezpečná místa na obchodních trasách. „Ovšem dnes žijeme v době globální ekonomiky a cesty světového obchodu jsou prakticky neobejitelné. Pirátské útoky se tedy mohou odrazit na mnoha místech planety,“ varuje.

Romancov se domnívá, že pirátské útoky budou spíše narůstat, i když ne třeba přímo v okolí Somálska. Pirátství velmi vzkvétá v přístavech, kde se jednoznačně jedná o napojení na organizovaný zločin. „Gangy spolupracují s místními celníky, s přístavními úřady, kradou části nákladů nebo celé lodě. Jsou to obrovské komplexy, kde se v jednu chvíli nakládají desítky nebo i stovky námořních plavidel.“

Piráti ohrožují Evropskou unii

„Často medializované útoky na moři, zejména v okolí Somálska, úzce souvisejí se situací na pevnině. Pokud budou přibývat tak chaoticky spravovaná území, jako je Somálsko, poroste i počet útoků. V případě zdárné stabilizace v těchto zemích jich bude ubývat,“ upozorňuje Romancov.

Do popředí boje proti pirátství se prý dostávají státy, které se v uplynulých letech v boji proti pirátům příliš neangažovaly, ale které mají velký zájem na tom, aby námořní doprava probíhala standardním způsobem. Jsou to například Ruská federace, Čína nebo Indie.

Pirátské útoky se podle Romancova týkají zásadním způsobem i Evropské unie, která je závislá na fungování komunikací, zejména trasy přes Středozemní moře, Rudé moře, Indický oceán až na Dálný východ. Jakýkoli výpadek může zásadně ovlivnit ekonomickou i sociální stabilitu v Evropě.

Stejně tak je ohrozitelná ekonomika České republiky, jejímž největším obchodním partnerem je Německo. Podle statistiky České hospodářské komory se ukázalo, že mnoho produktů dodaných z Čech do Německa jde potom někam dál. „Německá ekonomika je na námořní dopravě velmi závislá a jakýkoli výpadek se vzápětí odrazí i v české ekonomice,“ tvrdí Romancov.

Roman Chlupatý, Lucie Maňourová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme