Podnikatele stále víc zatěžuje papírování. Jen s daněmi stráví 17 dní ročně

Podnikatelům v Česku přibývá papírování. Podle studie OECD tráví čeští podnikatelé až 17 dní ročně hlavně zpracováním daní a dalších povinných odvodů. To je až pětkrát víc než třeba v Dánsku.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Městský úřad, úředník, (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek | Zdroj: Český rozhlas

Vyplňování formulářů a nejrůznějších hlášení se 35letý Jiří děsil. I proto se do podnikání moc nehrnul. Před šesti lety ale nakonec byznys rozjel – teď provozuje kavárnu s cukrárnou. Nejvíc ho prý brzdilo právě papírování a sledování změn v zákonech.

„V posledním období, než abych se věnoval svému zaměstnání, tak jsem sledoval, jaké jsou platné zákony a jaké už platné nejsou. A už mě to začalo štvát. I když je to finančně náročnější, tak jsem se rozhodl předat veškerou agendu firmě. Musím za to sice zaplatit víc peněz, ale můžu se věnovat svému podnikání a tomu, co mě živí,“ popisuje Jiří.

Přehrát

00:00 / 00:00

Čeští podnikatelé jsou podle studie OECD i Hospodářské komory stále víc zatíženi papírováním. Podrobnosti zjišťovala redaktorka Zuzana Švejdová

Podle statistik OECD tráví čeští podnikatelé třeba nad daněmi v průměru 405 hodin, tedy skoro 17 dní z celého roku. Přitom třeba v Dánsku potřebují jen pět dní.

„Jeden z největších problémů, který zatěžuje vysokou dávkou administrativy, je skutečně velmi nepřehledný daňový systém. Pro vyřízení všech daňových náležitostí potřebujeme dvojnásobek času, co například v Německu nebo na Slovensku. A pokud bych se měl podívat třeba do zemí Beneluxu, tak tam je to až desetinásobek,“ říká Karel Havlíček z Asociace malých a středních podniků a živnostníků.

Špatná situace je podle podnikatelů také při vyřizování stavebních povolení – a to i kvůli dlouhým čekacím lhůtám.

„My vidíme problém v tom, že je neustálá smršť nových zákonů, norem a podzákonů. Nám by se spíš líbilo, kdyby byla přehlednost právního systému. Například zákon o DPH nebo třeba zákon o pojistném a sociálním zabezpečení – tam to bylo změněno řádově 60krát až 70krát. Množství nové legislativy podnikatelé nestíhají sledovat,“ uvádí Tomáš Sýkora z Hospodářské komory.

Komora proto navrhuje, aby se zákony novelizovaly například jen jednou za rok. Odkazuje taky na takzvaný koncept one-in two-out, který funguje například ve Velké Británii. V praxi by to znamenalo, že za jednu novou povinnost se zruší dvě stávající.

Pomůže elektronizace, slibuje premiér

Stát ale zatím s takovým systémem nepočítá. Podle premiéra Bohuslava Sobotky z ČSSD k omezení byrokracie pomůže hlavně elektronická komunikace s úřady.

„Pokud chceme omezit okrádání státu na dani z přidané hodnoty, krácení tržeb, krácení daně z příjmů, pokud zavádíme kontrolní hlášení nebo elektronickou evidenci tržeb, tak to prostě má své administrativní nároky,“ tvrdí premiér.

Přehrát

00:00 / 00:00

Chtěli bychom vytvořit informační portál, řekl v Ranním interview Radiožurnálu prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý

„Budeme hledat možnosti, jak administrativní náklady omezit. Chceme, aby podávání a placení daní a veškerá komunikace s daňovou správou přešla na sto procent do elektronické komunikace. Je to otázka horizontu jednoho až dvou let, než se v daňové správě dokončí proces kompletní elektronizace,“ slibuje Sobotka.

Mezi letošní novinky, se kterými se čeští podnikatelé musí vyrovnat, patří například zavedení kontrolních hlášení nebo taky elektronická evidence tržeb.

Informační portál

„Na jedné straně vláda hovoří o snižování administrativní zátěže, na druhé straně není schopna koordinovat hlavně ministerstva mezi sebou,“ zalitoval v Ranním interview Radiožurnálu prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý.

Kritizoval také nepřehlednost legislativy. „Dnes už podnikatel, ale dokonce ani ministerský úředník není schopen závazně říci, jaké veškeré povinnosti ten který podnikatel v tom kterém oboru má.“

Jak Dlouhý řekl, Hospodářská komora by chtěla vytvořit informační portál, který by shromažďoval veškeré povinnosti podnikatelů v této oblasti.

„Aby ji tento systém kalendářním způsobem připomínal, jakou mají povinnost, co proto mají udělat, aby si třeba stáhl předvyplněný formulář. A udělal pro ně celou řadu kroků,“ uvedl Vladimír Dlouhý.

Elektronická evidence tržeb (EET) | Foto: Český rozhlas

Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme