Podnikatelek v Česku přibývá. Podle analýzy v současnosti vlastní přes 53 tisíc firem

V Česku přibývá podnikatelek. Každá pátá nově založená společnost patří právě ženám. Vyplývá to z analýzy společnosti Czech Credit Bureau. Celkově tak ženy vlastní nebo spoluvlastní přes 120 tisíc podniků.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

podnikatelka, manažerka, byznysmenka, společenské oblečení, dress code (ilustrační foto) | Foto: Anna Kottová

Ženy se do podnikání pouštějí z různých důvodů. Chtějí například svoje zkušenosti předat dál nebo být prostě pánem svého času. Často je ale přinutí okolnosti, kdy musí převzít rodinné podnikání.

Roli hraje i neochota firem zaměstnávat na částečný úvazek. Skloubit práci a výchovu dětí je pak obtížné. I to byl důvod, proč se cestu vlastního podnikání zvolila i Monika Hertlová. Dříve bankovní úřednice má dnes dětské kadeřnictví. Svoje začátky popsala před časem.

„Ta investice byla poměrně hodně vysoká, v řádech stovek tisíců do začátku. Ale já jsem si říkala, že tohle jsou fakt jenom peníze. Že prostě když to nevyjde a o ty peníze přijdeme, tak nastoupím znovu do banky a znovu je vydělám,“ vysvětluje.

Ženy se do podnikání pouští nejčastěji mezi 25 až 35 lety. Jsou to hlavně čerstvé absolventky nebo ženy po mateřské. Zároveň ale přibývá i podnikatelek po padesátce.

Pokud se ženy pustí do vlastního byznysu, podnikají nejčastěji v obchodě - ať už jde o otevření vlastní prodejny s potravinami, pečení dortů, nebo třeba šití oblečení. V současnosti už ženy vlastní přes 53 tisíc firem.

Podle analytičky společnosti Czech Credit Bureau Věry Kameníčkové jich navíc bude ještě přibývat. „Téměř pětina firem, které byly založeny v prvním pololetí letošního roku, vlastní výlučně ženy. Z toho se dá také usuzovat, že podíl žen se bude zvyšovat. Jsou to samozřejmě činnosti vzdělávání, sociální péče ale i průmyslová odvětví.“

Ženy se ale pouští i do daleko odbornější práce třeba v překladatelství nebo také v účetnictví. Ve větší míře začínají ženy podnikat teprve v posledních deseti letech.

Co se týká počtu zaměstnanců, mezi ženami převládají společnosti s jedním až pěti pracovníky.

Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme