Podniky zvyšují platy, lákají tak kvalifikované lidi. Roste i nástupní mzda

Platy v České republice rostou. Spolu s nimi se také zvyšuje nástupní mzda pro nové zaměstnance. Důvodem je nedostatek kvalifikované pracovní síly.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Platy ústavních činitelů a soudců byly několik let vypočítávány nesprávným způsobem. Odvíjely se od průměrného příjmu v nepodnikatelské sféře, který byl násoben zákonem striktně daným koeficientem | Foto: CC BY-NC-ND 2.0, dangerismycat

Podniky, které se potýkají s nedostatkem pracovníků, zvyšují nástupní platy, aby tak nalákaly kvalifikované lidi z jiných firem. Ty na to reagují zlepšením platových podmínek pro stávající zaměstnance, informovaly HN.

Dokládají to i čísla různých měření. Medián – tedy nejčastější výši platu – popsala tisková mluvčí statistického úřadu Petra Báčová: „Medián v prvním čtvrtletí roku 2016 byl 22 533 korun. Vzrostl o 6,5 %. U mužů je medián výše platu 24 570 Kč, u žen pak 20 165 Kč.“

Růst nástupních platů potvrzuje také analytik trhu práce Tomáš Ervín Dombrovský. „V případě nástupních platů na těžko obsaditelné pozice vzrostl nástupní plat až o 15 %. Nejvíce u náročných technických profesí. V případě konstruktéra nástupní plat vzrostl z loňských 32 tisíc na dnešních 37 tisíc.“ Stává se, že nový pracovník dostane vyšší plat, než jaký dostává dlouholetý zaměstnanec.

Zřetelně rostou platy ve sféře obchodu. Začátkem srpna oznámil řetězec diskontů Penny Market, že zvyšuje základní mzdu o pokladních o 2300 Kč. U ostatních pozic přidal tisíc korun. A to i u nových zaměstnanců. Podle informací ČTK vzrostly platy zaměstnancům v síti Tesco o 6 %, v síti Billa o 4 % a v řetězci Albert o 3 %.

Plat zvyšuje také Lidl, Amazon, Škoda Auto, Continental, Unipetrol a další.

Růst mezd by neměl v nejbližší době skončit, protože česká ekonomika výrazně roste, ale neodpovídá tomu tempo růstu platů. Zůstává silná poptávka jak domácností, tak podniků a veřejné sféry. To znamená, že firmy mohou prodávat, ale pro větší výrobu se jim nedostává kvalifikovaná pracovní síla.

Jitka Hanžlová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější:

Nejčtenější na Facebooku

Nejčtenější na Twitteru