Portugalskou ekonomiku má udržet nad vodou německá automobilka

Portugalsko má nového premiéra. Novou vládu bude sestavovat lídr pravicové Sociální demokracie Pedro Passos Coelho. Jeho práci v následujících čtyřech letech má do značné míry nalinkovanou od Mezinárodního měnového fondu a Evropské unie. Musí zalepit díry ve státním rozpočtu a pomoci ekonomice, aby se dostala z vleklé recese. Portugalcům by hlavně pomohlo, kdyby více vyváželi. Nejúspěšnější portugalskou firmou posledních let je v tomhle ohledu automobilka Autoeuropa, součást německého Volkswagenu.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

V Autoeuropě se vyrábějí Sharany, Alhambry, Scirocca a Eosy | Foto: David Koubek

Některá města a vesnice se v okolí portugalské Pamele rozrostla, díky stavbě automobilky Volkswagen Autoeuropa a dodavatelům sídlícím poblíž, v posledních desetiletích až na několikanásobek své původní velikosti.

Automobilka dnes vyrábí hlavně na vývoz, především do Německa - Sharany, Alhamry, Scirocca a atraktivní Eosy se sklápěcí střechou. Před patnácti lety sjížděly z pásů i Fordy Galaxy, byl to totiž původně společný podnik, něco jako kolínská TPCA, galaxy směřovaly do Spojených států. Ford z Palmely odešel.

Přehrát

00:00 / 00:00

Zblízka - portugalská automobilka Autoeuropa.mp3

„To se stalo i jinde na světě. Kvůli snižování nákladů se někteří výrobci snažili soustředit jednotlivé provozy na jedno místo, do větších závodů. A to byl případ Fordu, který teď vyrábí galaxy v belgickém Genku,“ vysvětluje generální ředitel Autoeuropy António de Melo Pires, první Portugalec, který zastává tuto funkci.

Autoeuropa má kapacitu skoro 200 tisíc aut za rok. Jenže toho nikdy nedosáhla, naopak z linek sjíždělo najednou čím dál méně aut. Mnoho lidí se tehdy bálo, že to tu Němci zabalí a stroje se zastaví. Jako když Francouzi zavřeli továrnu na Renaulty v nedalekém Setúbalu a pak se ji nepodařilo prodat žádnému jinému výrobci. I v okrese Palmela je řada opuštěných podniků. Automobilka, která dává práci víc než třem tisícům lidem a ještě jednou tolik v závodech dodavatelů v přilehlé průmyslové zóně, se ale naštěstí nezastavila.

Před branami se agituje

A tak i před branami může agitovat kandidát do parlamentu, ale zároveň zdejší výrazná postava - šéf odborového svazu Autoeuropa António Chora.

Šéf odborů továrny Autoeuropa António Chora | Foto: David Koubek

„S automobilkou jsme udělali dohodu. Bylo to už před krizí, v roce 2003 až 2005, kdy jsme věděli, že se nedělá tolik aut. Oni nás mohli nechat na 30, 40, 50 dní doma, aniž bychom přišli o výplatu. A my jsme souhlasili, že se nám nebudou zvyšovat platy."

Generální ředitel automobilky dokonce o dohodě řekl, že předběhla zákon. Podobné reformy by teď měla zavést nová portugalská vláda, alespoň jí to doporučuje Mezinárodní měnový fond. Bylo by pak asi snadnější propouštět, ale jinak prý zahraniční investoři nepřijdou.

Politici lákají dodavatele

Místní politici ale také stojí o portugalské firmy. Založili proto místní svaz automobilového průmyslu a snaží se jich přilákat co nejvíc, a ty, které už se tu usadily, udržet.

„Snažíme se o to, aby malé a střední portugalské firmy, které dodávají Autoeuropě, mohly růst, dodávat třeba přímo Volkswagenu. A když už jednou mají licenci, mohou dodávat i jiným,“ říká poradce místní starostky pro rozvoj António Pombinho. A jeho slova potvrzuje i šéf automobilky Autoeuropa.

V okolí Palmely vyrostla řada méně či více vkusných sídlišť | Foto: David Koubek

V Palmele, kolem automobilky je spousta místa, kde se mohou usadit noví dodavatelé, zvlášť když drtivá většina dílů na zdejší Volkswageny pochází z jiných zemí Evropy a musí se daleko dovážet.

„Volkswagen chce být do roku 2018 největším výrobcem aut na světě. Aby se to povedlo, budeme se na tom podílet určitě i my tady," plánuje generální ředitel Autoeuropy António de Melo Pires.

Portugalsko není Řecko

Portugalská ekonomika sice trpí krizovými bolestmi, ale podle Petra Zahradníka, vedoucího Evropské kanceláře České spořitelny, je osud země růžovější než třeba Řecka, ke kterému je portugalská ekonomika často přirovnávána.

Přehrát

00:00 / 00:00

Petr Zahradník komentoval kondici portugalské ekonomiky v pořadu Stalo se dnes Radiožurnálu. V návaznosti na reportáž Zblízka připomněl, že právě zahraniční konkurenceschopnost země je zřejmě tím, co přináší problémy celé portugalské ekonomice

„Vředy, které jsme pozorovali v řecké ekonomice - rozsáhlý veřejný sektor, vysoká míra dluhů a deficitů ještě před krizí, tak v Portugalsku zdaleka v tomto rozsahu nevidíme,“ pozoruje Zahradník. „Pouze po roce 2000 si vybralo oddechový čas. Do té doby poměrně vzorově se rozvíjející ekonomika začala stagnovat,“ dodává Zahradník na účet Portugalska.

„Portugalsku by prospělo, aby se stalo exportně konkurenceschopnější. Portugalsko má desetiprocentní deficit obchodní bilance k HDP,“ upozornil Zahradník na to, v čem je podle něj hlavní příčina neuspokojivé ekonomické kondice Portugalska.

Podobně jako Portugalsko v očích investorů nevyniká ani sousední Španělsko. Kvalitativní parametry, i když je španělská ekonomika velká, jsou podle Zahradníka v mnohém horší, než v případě Portugalska.

David Koubek, Ondřej Houska, Michaela Vydrová, Michal Šenk Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme