Poštovní známky se používají 175 let. Nejvzácnější má hodnotu přes 192 milionů

Na dopisech, pohledech a dalších zásilkách se známky ve světě objevují už 175 let. Od té doby se staly oblíbené mezi sběrateli a investory. Nejvzácnější známka na světě má hodnotu přes 192 milionů korun. Je to malá poštovní známka One-Cent Magenta. Zájem o výkup poštovních známek je stále silný i v Česku.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dorazí známky za těmi pravými lidmi v emigraci?

Dorazí známky za těmi pravými lidmi v emigraci? | Foto: Fotobanka stock.xchng

Česká republika má hned několik kusů vzácných známek, které patří mezi světové rarity.

Tu vůbec nejvzácnější má soukromý sběratel Ludvík Pytlíček, který patří mezi nejúspěšnější české filatelisty. Ve Spojených státech mu za ni nabízeli jeden milion dolarů.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poštovní známky se staly oblíbené mezi sběrateli i investory. Zájem o ně je stále silný i v Česku

„Čtyřkorunová zelená rakouská známka na žilkovaném papíře má přetisk Pošta československá 1919. Je známá jen v jediném exempláři. Známka měla v několika katalozích cenu několika milionů korun, já jsem tuto známku získal,“ popisuje známý český sběratel Ludvík Pytlíček, který známku neprodal a má ji dodnes. Její hodnota stále roste.

V Česku je největší zájem o československé a české známky. K mání jsou za pět nebo sto tisíc, ale sehnat se dají i za několik milionů korun. Aby se investice do známky vyplatila, musí být na trhu v malém množství, nejlépe do pěti nebo deseti kusů.

Za naprostý unikát se obecně považují kusy, které vznikly jen v jednom, ve dvou nebo ve třech exemplářích.

Odchylky zvyšují hodnotu

Hodnotu zvýší i to, když má známka nějakou odchylku. Například stačí, když u jedné z nich chybí v určitém místě barva. Cena vzroste i v případě, když taková známka nemá například zoubkování.

„V souvislosti s tím zoubkováním vyšel v roce 2008 známkový sešitek Fifinka. Jsou to samolepicí známky nalepené v sešitku a tehdy se našel sešitek bez perforace, takže ty známky nešly vytrhnout jednotlivě, jenom vcelku,“ říká Jiří Majer z aukční síně, která se zabývá prodejem poštovních známek.

„Sešitek u nás měla známková aukční firma a prodala ho tehdy za sto tisíc korun,“ dodává Majer. Později se těchto sešitů objevilo víc a jejich hodnota tím pádem výrazně klesla.

V České republice počet organizovaných sběratelů klesá. Ještě před rokem 1989 jich bylo kolem 40 tisíc, teď jich je zhruba tisícovka. Nejčastěji Češi nakupují známky přes internet, následují aukční síně.

Jan Beneš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme