Pozemky pro dopravní stavby se budou vykupovat jen za cenu půdy

Ministerstvo dopravy chystá úspory při stavbách dálnic a dalších velkých dopravních staveb. Ušetřit chce na výkupech pozemků, na kterých se bude stavět.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

dálnice (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

V současné době vykupuje stát ornou půdu za cenu stavebního pozemku, která je až desetkrát vyšší. To by se novelami příslušných zákonů mělo změnit. Zůstala by cena za ornou půdu, kterou by stát mohl navýšit až o sto procent - tedy například místo deseti až dvacet korun za metr čtvereční.

Tato změna podle ministra dopravy za Věci veřejné Pavla Dobeše neohrozí vlastnická práva majitelů pozemků. „V žádném případě nerezignujeme na práva současných majitelů. Budeme se velmi snažit, abychom dříve než vůbec dojde k případnému soudnímu procesu o vlastnická práva nebo k vyvlastnění pozemků, nabídli možnosti, které budou výrazně výhodnější pro samotného vlastníka půdy,“ uvedl Dobeš.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hostem Ozvěn dne byl ministr dopravy Pavel Dobeš

„Pokud v současné době namalujeme liniovou stavbu přes jakýkoli pozemek, tak pokud je to orná půda, v průběhu změny územního plánu se z orné půdy stává stavební pozemek,“ vysvětluje ministr. Místo deseti korun za metr čtvereční může být najednou cena třeba desetkrát vyšší.

„Stát výrazně prodělává peníze na svém vlastním aktu zhodnocování pozemků. Majitel nemá vůbec žádnou práci, stačí, že pozemek vlastní,“ dodává ministr dopravy Pavel Dobeš. Podle něj investor nemá možnost kupovat majetky dříve, než je vydané územní rozhodnutí:

„To je právě ta chvíle, kdy se z 10 korun stává 100 korun za metr čtverečný. A to je pro stát velmi neekonomické. Za druhé to velmi významně protahuje celkový proces, protože pak je následně velmi dlouhý soudní proces o ceně, a to se právě snažíme vyřešit.“

Ministerstvo dopravy si od tohoto kroku slibuje až 60procentní úspory při výkupu pozemků. Odhad staví na analýze investic Ředitelství silnic a dálnic.

„Z analýzy vyplynulo, že u více lukrativních pozemků - u staveb, které jsou blízko velkých aglomerací, samotná cena za celý projekt jenom u výkupu pozemků dělá kolem 30 procent celkové částky dané dopravní infrastruktury. V průměru se bavíme někde mezi 10 až 15 procenty z celkové výše projektového záměru,“ říká Dobeš.

Věra Pfeifferová, Michaela Vydrová, Mirko Kašpar, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme