Právě v dobách krize má pro firmy velkou roli design
Kvalita se předpokládá, cenu nejde s ohledem na materiály příliš měnit. Jednou z mála oblastí ve kterých tedy lze získat komparativní výhodu je design. Jde o to, do jaké míry na něj firmy sázejí, respektive, jestli jim spolupráce s návrháři přináší úspěch.
Ekonomická krize změnila návyky zákazníků i u užitého umění. Přecházejí k levnějšímu zboží třeba u kuchyňského zboží. U zboží s mnohaletou životností uplatňují konzervativní styl. U krátkodobého sortimentu se pak uplatňuje i módnost.
Ředitelka Design Cabinetu Lenka Žižková potvrdila, že poslední dobou se prosazuje přístup k designu nazývaný "dont be a clone", tedy nebuď klon, který upozorňuje na to, že o originálu se při výrobě designových výrobků může mluvit nanejvýš ve vysoce limitovaných a třeba i signovaných sériích.
Připomněla, že v hospodářské krizi není příhodná doba a určitou podobu vidí v 60. letech, kdy se celoevropská krize podepsala v odkrojení nejvíce luxusního zboží a design se jakoby vrátil na zem ke zboží denní spotřeby, které zůstalo krásné. "I nyní musí designéři více naslouchat hlasům firem i spotřebitelů," zdůraznila Žižková.