Pražský dopravní podnik bude kupovat nové autobusy i jízdenkové automaty

Pražský dopravní podnik nakoupí za miliardu korun 150 autobusů. Dalších 165 milionů utratí za nové jízdenkové a informační automaty. Finanční otázku řeší podnik tím, že chce s dodavateli, kteří vyhrají výběrová řízení, uzavřít rámcovou smlouvu. Ta mu umožní v rozmezí několika let odebírat jen tolik zboží, na kolik bude mít aktuálně peníze.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Autobus, MHD

Autobus, MHD | Foto: Michaela Vydrová

Díky této smlouvě si uvolní ruce tak, aby se nedostal do podobné situace jako při kontraktu z roku 2006 na koupi tramvají.

Za ně totiž dluží plzeňskému dodavateli Škoda Transportation zhruba 8 miliard korun. Smlouva dopravní podnik na několik let zatížila vysokými splátkami.

Nové investice bude podnik financovat z fondů Evropské unie, dotací z rozpočtu Prahy a z vlastních zdrojů. Ty pro letošní rok přesahují 3 miliardy korun.

Dodávka autobusů bude rozprostřena podle ekonomické ředitelky podniku Magdaleny Češkové do pěti let:

„Tam je možnost financování z kategorií přiměřeného zisku, který dostaneme v rámci kompenzace z rozpočtu hlavního města Prahy a částečně z vlastních zdrojů. V roce 2015 máme na autobusy z přiměřeného zisku 475 milionů korun.“

Obnova vozového parku je nutná. Podle zákona mohou jezdit v městské dopravě jen autobusy mladší než 9 let. Ty, určené k výměně, se k této hranici blíží.

Dopravní podnik Praha, MHD (ilustrační foto). | Foto: Filip Jandourek

„Co se týká jízdenkových automatů, ty budou hrazeny výhradně z vlastních zdrojů. Nehodláme se zadlužovat. Nepočítáme s tím, že bychom si vzali nějaký úvěr nebo půjčku,“ upřesňuje Češková.

Možností by bylo zdražit jízdné, ale magistrát tímto směrem nejde. Naopak v červenci zlevnil roční předplatné. Proděkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos si myslí, že investice odpovídají dlouhodobému plánu města:

„Záměr modernizovat vozový park a vůbec procesy v městské hromadné dopravě pramení z toho, že chceme-li omezit individuální dopravu, zamezit zácpu aut ve městě, potřebujeme učinit městskou hromadnou dopravu atraktivní.“

Kolik budou autobusy a automaty na jízdenky stát, se ukáže až při veřejném řízení na dodavatele.

Jitka Hanžlová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme