Před 102 lety se v USA začal vyrábět Ford model T

Spojené státy jsou označované jako kolébka výroby aut. A dnes je to přesně 102 let, co z pásu sjel Ford model T, jinak přezdívaný Plechová Lízinka.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Technická revoluce se sice nekonala, ani to nebyl úchvatný design, který by oslnil zákazníky. Ale Lízinka se stala masovou záležitostí díky své ceně. Za pouhých 825 dolarů si tento vůz mohla pořídit i střední třída. Ne dlouho po zahájení výroby se Ford model T stal doslova a do písmene bestsellerem. Prodalo se ho nakonec 15 milionů kusů.

Přehrát

00:00 / 00:00

Čím si Ford model T získal americká srdce, zjišťoval redaktor Nikola Bojčev.

Henry Ford uvažoval o univerzálním autu od počátku. Požadavky byly jasné: finančně dostupný, spolehlivý a hlavně snadno opravitelný. Ford v souvislosti s Lízinkou údajně pronesl, že každý zákazník si může vybrat barvu, bude-li černá. Pravdou je, že z počátku byl model T dostupný i v červené, zelené, modré a šedé barvě. Od roku 1914 už ale z pásu sjížděly skutečně jen černé exempláře.

Na úspěchu Plechové Lízinky se z velké části podepsala pásová výroba. Převratná novinka byla v michiganské továrně od roku 1913 a díky zrychlení montáže z 12 na 1,5 hodiny a vyladění celého výrobního procesu se nakonec cena auta snížila až na 260 dolarů. Zákazníci brali automobilku doslova útokem.

Ford model T měl čtyřválcový motor o obsahu 2.9 litru a výkonu 20 koní. S dvoustupňovou převodovkou dokázal zkušený řidič z auta vymámit i rychlost přesahující 70 kilometrů v hodině.

Nikola Bojčev Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme