Před 130 lety v americké lékárně prodali první Coca-Colu

Štíhlá lahev s elegantními křivkami, na etiketě dvě rozevlátá velká C a uvnitř tmavý bublinkový nápoj. Dnes je to přesně 130 let, co se v Americe začala prodávat Coca-Cola. Za tu dobu se z pití, kterého se nejdřív prodávalo 9 nápojů denně, stala celosvětově známá značka s miliardovým obratem.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Coca-Cola (ilustrační foto) | Foto: Simona Bartošová

Poprvé mohli Coca-Colu ochutnat lidé v americké Atlantě, kde se 8. května 1886 začala prodávat v lékárně Jacob's Pharmacy. Tehdy se prodávalo 9 nápojů denně, každý za 5 centů.

Za první rok se tak prodalo Coca-Coly za 50 dolarů, přitom náklady na výrobu a hlavně reklamu stály dolarů 70. První rok tedy skončil ztrátou.

Přehrát

00:00 / 00:00

Coca-Cola se původně prodávala za 5 centů v lékárně. Dnes je z ní celosvětová značka s miliardovým obratem

Od té doby se ale ledacos změnilo. Z Coca-Coly se postupně stal jeden z nejpopulárnějších nealkoholických nápojů, který se prodává po celém světě.

Podle amerického konzulanta žijícího v Praze Bradyho Clougha je dnes Coca-Cola pro řadu občanů Spojených států symbolem Ameriky podobně jako firmy Apple, IBM nebo Microsoft.

I pro Američany ale podle něj byla v minulosti Coca-Cola něčím vzácným. „Já jsem ročník 1972 a když jsem byl mladší, pití Coca-Coly bylo spíše sváteční záležitostí, třeba jednou měsíčně k večeři,“ vzpomíná Clough.

Nadčasové logo

Nápoj se nejdřív prodával v rovných lahvích. Známý zaoblený tvar lahev získala až ve 20. století. Název Coca-Cola i logo s rozevlátým písmem a dvěma velkými C se naopak zrodil už na konci 19. století. Logo navíc vydrželo v téměř nezměněné podobě dodnes.

Podle marketingového experta Edy Kauby je logo nadčasové a rozevláté psané písmo v červenobílé kombinaci dnes rozpoznáte, i když ho spatříte třeba jen periferně na desetinu vteřiny.

„I když Coca-Cola užívá jiné písmo než latinku, třeba azbuku, thajštinu nebo čínské písmo, tak stejně logo poznáte, protože má rozevlátý tvar a respektuje tu základní variantu,“ vysvětluje Kauba.

V současnosti má značka Coca-Cola hodnotu desítek miliard dolarů. Od 70. let minulého století intenzivně soupeří také se svým hlavním rivalem, společností Pepsi.

Coca-Cola dodnes obsahuje výtažky koky, i když dnes už bezkokainové. Zpočátku se do ní používala neperlivá voda, brzy ji nahradila voda s bublinkami. Přesný recept ale společnost úzkostlivě tají.

Veronika Malá, dab Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme