Přes 20 procent majitelů rodinných firem neví, zda podnik přenechá potomkům
Více než pětina majitelů českých rodinných firem váhá, jestli podnik předá svým potomkům. Nastupující generace podle nich většinou nemá o řízení společnosti zájem. Někteří majitelé také uvedli, že potomkům chybějí odborné zkušenosti s podnikáním. Vyplývá to z průzkumu poradenské firmy PwC.
Pan Václav je spolumajitelem rodinné firmy v západních Čechách. Obchoduje s ručním nářadím a o tom, že by část své společnosti předal svým dětem, neuvažuje.
„Já bych tu firmu celkem rád předal, protože bych měl rád pokračování. Bohužel to ale není možné, protože všechny tři dcery se daly jiným směrem. Už jenom z tohoto pohledu není možné, aby ony pokračovaly,“ svěřuje se Václav.
Nezájem mladší generace o rodinný podnik potvrzují také odborníci. Podle společnosti PwC tak majitelé do řízení firmy zapojují zkušené experty nebo manažery.
Jsou také vlastníci, kteří firmu prodají, nechají si ale možnost částečně do jejího řízení zasahovat.
„Z naší zkušenosti se rozumní majitelé buď aktivně snaží připravit na převzetí podniku další generací, nebo připravují prodej vybudované firmy. Podle mého názoru je teď největší zájem o přípravu další generace na převzetí, nebo profesionalizaci řízení firmy,“ vysvětluje advokát společnosti PwC Legal Jan Hladký.
Společnost sleduje trendy v předávání rodinných firem po celém světě. Z údajů vyplynulo, že svoji rodinnou firmu hodlá prodat celkem 17 procent majitelů.
Nejčastěji zvažují prodej strategickému nebo finančnímu investorovi. Ostatní zatím neví, jak řešit otázku nástupnictví, nebo volí jinou variantu.