Při obchodování v Indii počítejte s byrokracií a korupcí

Česká republika dlouhodobě usiluje o obchodní expanzi i mimo trh Evropské unie. Jednou z možností jsou rychle se rozvíjející ekonomiky, například Indie. Firmy, které zde chtějí uspět, ale musí počítat s jinými zvyklostmi než v Evropě.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Indická republika

Indická republika | Foto: Emanuel Macoun

V Indii dlouhodobě působí například společnost Linet, která prodává zdravotnická lůžka a další zdravotnické vybavení. Její zástupce Josef Hrubec upozornil, že indický způsob obchodního jednání se velmi liší od českého. Především trvá dlouhou dobu.

„Je třeba vytvořit si dlouhodobým přístupem vazbu na zákazníka, získat si jeho důvěru a počítat s tím, že jednání může trvat i několik hodin. Často je třeba navštěvovat zákazníka i několikrát. Nám trval výběr obchodního partnera přibližně rok.“

Dalším fenoménem v indickém obchodě je podle Hrubce jiný běh času. „Je třeba počítat s tím, že když přijdete na schůzku, termín nebude dodržen a zpoždění může být třeba až dvě hodiny.“

Přehrát

00:00 / 00:00

O zvláštnostech indického trhu mluvil na Rádiu Česko Josef Hrubec ze společnosti Linet

V Indii také existuje řada obchodních překážek. Především v obchodu se státním sektorem způsobuje potíže mnoho byrokratických úkonů, velkým problémem je i všudypřítomná korupce.

Pokud se chce firma rychle dostat na indický trh dostat, je podle Hrubce nutností objíždět veletrhy a prezentovat se na místě.

„Je také dobré být v kontaktu s Czechtradem, případně s Česko-indickou obchodní komorou. Doporučuji i získání některých kulturních jinotajů od firmy, která se na to přímo specializuje.“

IT velmoc

České výrobky mají na rozdíl od jiných evropských velký zvuk. V 70. a 80. letech existovala silná vazba mezi Indií a Československem. Do Indie se od nás dodávalo ve velké míře strojírenské vybavení, například obráběcí stroje ze Škody Plzeň. V současnosti je v Indii velmi známá značka Baťa a také Škoda, která v zemi vyrábí auta.

Josef Hrubec vidí největší potenciál pro rozvoj v telekomunikacích nebo v IT. Právě v oblasti IT technologií se Indie stává velmocí.

Igor Maňour, Naďa Bělovská Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme