Přichází Černý pátek: den kdy obchody nabízí velké slevy a zákazníci je berou útokem

Nákupní vánoční horečka oficiálně startuje. Právě dnes je totiž tzv. Černý pátek - den, kdy většina e-shopů zlevní své zboží až o 80 procent. Do Black Friday se letos ale zapojí i řada velkých obchodních řetězců. Někteří obchodníci výhodnější ceny zboží nabídnou zákazníkům i v průběhu víkendu nebo i následujícího tzv. Kybernetického pondělí.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Povánoční slevy, výprodej (ilustrační foto) | Foto: Martin Karlík

O den plný levnějšího zboží roste v Česku každým rokem zájem - to potvrzuje i generální ředitel dopravní společnosti DPD Miloš Malaník. Koncem listopadu se zvyšuje počet balíků, které musí dopravit zákazníkům, až o 40 procent.

„My se samozřejmě na to chystáme už od začátku léta, protože víme, že přijde. Chystáme se tím, že nabíráme nějaké flexibilní zaměstnance, kurýry, brigádníky a samozřejmě celý ten nárůst byznysu se snažíme podpořit i technologiemi,“ říká Malaník.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ředitel Asociace pro elektronickou komerci, Jan Vetyška, upozorňuje, že by si lidé měli internetové obchody před zaplacením zboží dobře prověřit.

Dnešním Černým pátkem oficiálně startuje vánoční nákupní horečka. Některé internetové obchody nabízí zboží se slevou až 80ti procent. Podle Petra Kováčika, ředitele vyhledávače slev Skrz.cz, by ale lidé měli být při nakupování akčního zboží opatrní.

„Ohlášené slevy jsou 80 nebo 90 procent. Ale počítejme s tím, že to jsou slevy jen na ty nejlevnější produkty. Běžná cena, kterou mi máme vysledovanou napříč trhem, je tak maximálně do 20 procent u těch drahých věcí jako je lednička nebo televize. Můžeme čekat, že třeba u zboží, jako je oblečení, to může být 30 až 40 procent,“ varuje Kováčik.

Ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška upozorňuje, že by si lidé i na Černý pátek měli internetové obchody před zaplacením zboží dobře prověřit.

„Prověřování e-shopů platí stoprocentně, obecně v předvánočním období a i během jakékoliv akce. To znamená, zákazník by měl nakupovat v e-shopu, se kterým má dobrou zkušenost, nebo je to e-shop, který je známý a prověřený. Rozhodně nic nekupovat a neplatit u e-shopu, o kterém nic nevím,“ radí Vetyška.

Pozor na slevy. Inspekce rozdala obchodníkům pokuty za 13 milionů. E-shopům neplaťte předem, radí

Číst článek

Podle údajů společnosti RTB House přitáhne Black Friday v Česku k obrazovkám počítačů až o 35 procent nakupujících více, tedy stejně jako ve zbytku střední Evropy.

„První jsou v tomto Rumuni, kterých do on-line obchodů přichází až o 300 procent víc. Naopak třeba Poláky nechává Black Friday chladnými, do obchodů jich přijde jen asi o 9 procent víc. Platí ale, že ve všech zemích se výrazně zvýší míra konverzí, tedy dokončených obchodů, protože lidé prostě rádi nakupují se slevou,“ říká manažer RTB House Michal Drahokoupil.

Nejoblíbeněji je ale Black Friday ve Spojených státech. Podle odhadu Romana Koděry, investičního specialisty společnosti Creditas, do obchodů zamíří víc než 136 milionů Američanů. Nákupní horečku ale bedlivě sledují i akciové trhy, říká analytik.

Mezi nejvíc sledovanými budou podle něj maloobchodní řetězce a samozřejmě společnost Apple.

Černým pátkem to nekončí

Investoři tak po víkendu budou moct vyhodnotit, jaká je spotřebitelská nálada v Americe. To tuzemští makléři ale udělat nemůžou - žádná z maloobchodních firem totiž nemá akcie na Pražské burze.

„Zvýšená finanční aktivita kupujících může mít jen dopad na počet bankovních transakcí přes platební karty, avšak jako signál pro ekonomiku budou tato čísla určitě cenná, protože se dozvíme, jestli Češi utrácí víc, než tomu bylo v loňském roce,“ dodává Koděra.

Výhodnější nákupy ale neskončí nedělí. Už od pondělní půlnoci odstartuje další nákupní svátek, tzv. Kybernetické pondělí. Do něj se zapojují také hlavně e-shopy.

Barbora Kladivová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější:

Nejčtenější na Facebooku

Nejčtenější na Twitteru