Příjmy z elektronických sportů rostou. Hraní fotbalu na počítači by se mohlo dostat na olympiádu

Do elektronických sportů se v Evropě zapojuje 27 milionů lidí, ať už aktivně, nebo jako diváci. Z toho téměř 400 tisíc lidí jen v Česku, uvádí aktuální průzkum společností PayPal a SuperData. Objem peněz, které se v digitálním sportu točí, také výrazně roste. Kromě toho by se hraní třeba fotbalu na počítači mohlo dostat jako sport i na olympiádu.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Turnaj Intel Extreme Masters 2018 v polských Katovicích | Zdroj: agentura Reuters

„Do příštího roku bude v České republice sledovat elektronické sporty téměř 600 tisíc jedinečných diváků. Lídrem trhu ve střední a východní Evropě je Polsko. Česká republika zastává pozici druhého největšího regionálního trhu před Bulharskem, Maďarskem a Rumunskem,“ popisuje mediální konzultant společnosti PayPal pro Českou republiku Brady Clough.

Podle průzkumu společností PayPal a SuperData se příjmy z elektronických sportů v Evropě letos vyšplhají na zhruba sedm miliard korun. I Česko už má svoje profesionální hráče elektronických sportů neboli takzvaného progamingu. Jak a v čem se soutěží, popisuje Radiožurnálu Jan Barnet, který má hráčskou zkušenost a který je dnes manažer profesionálního e-sportovního týmu eXtatus.

„Elektronický sport je v podstatě soutěžní hraní počítačových her. A co se týče týmu eXtatus, tak aktuálně soutěžíme v počítačových hrách Counter Strike, League of Legends a Rocket League. Přičemž Counter Strike je řekněme akční hra, kde probíhá souboj pěti hráčů proti pěti hráčům na virtuální mapě. Úkolem jednotlivých týmů je zneškodnit soupeřící tým. Je to v podstatě sbírání bodů,“ vysvětluje Barnet.

Počítačové hry na stadionech

A jak to vypadá, když spolu týmy soutěží? Diváci mohou zápasy sledovat na stadionech podobně jako fotbal nebo pomocí online přenosů. 

Jan Barnet také upozorňuje, že ti nejlepší hráči elektronických sportů jen nesedí u počítače, ale musí mít také dobrou fyzickou kondici, protože zápasová série trvá běžně několik hodin.

„Primární aktivita je prostě přenesená do té hlavy, není na to tělo. A to se rozhodně ten člověk zapotí, to pro vás reálně znamená třeba čtyři až pět hodin nepřetržitého soustředění. Kdy ti nejlepší hráči jsou zároveň v dobré nejen psychické, ale i fyzické kondici,“ vyvrací některé mýty o hráčích Barnet.

Hráči týmu eXtatus se e-sportům věnují naplno, tedy nemají žádné jiné zaměstnání. I díky generálnímu partnerovi, společnosti Alza.cz, mají hráči stálý příjem, navíc mohou získávat další peníze díky výhrám na turnajích.

Počítače za 50 tisíc korun a víc

Nejlepší světoví hráči už si tak přišli dokonce na miliony dolarů. Světová špička elektronických sportovců se proto už i finančně dá přirovnávat ke klasickým profesionálním sportům. Proč se společnost Alza rozhodla sponzorovat hráče elektronického sportu, říká za firmu Jan Melicherík.

„Já bych se nebál přirovnat e-sport k běžnému sportu, kde de facto majorita těch peněz pochází z marketingových investic. Většina těch značek včetně naší společnosti to vnímá jako nějaký brand building, to znamená, že se chceme ukázat. Chceme nabídnout nové trendy v hraní,“ říká Melicherík.

Počítače, které potřebují profesionální hráči, také podle Melicheríka nepatří k nejlevnějším.

„E-sportový hráč neočekává od počítače za 15 tisíc, že mu poskytne tu kvalitu, kterou on požaduje. Zde se bavíme o cenách typicky 50 tisíc korun a výše, kde hráč vyžaduje stabilitu obrazu, rychlost vykreslování a podobné parametry,“ osvětluje Melicherík.

Za triumf v počítačové hře olympijská medaile? Už za rok se e-sporty představí na asijských hrách

Číst článek

Také technologická společnost Dell podporuje profesionální česko-slovenský herní tým eSuba, který funguje už od roku 2004. Hráči tohoto týmu se chlubí i několika tituly mistrů světa. A minulý měsíc si tým eSuby odvezl z maďarského turnaje výhru více čtyři miliony korun. Stanislav Hájek, marketingový ředitel společnosti Dell pro Česko, uvádí, že i pro tuto firmu je důležité spojení jejích značek s herním prostředím.

„Určitě ten trh roste. Roste ale spíše v té, řekněme, střední části segmentu. Protože pořád je špičkových hráčů na trhu relativně omezený počet a také těch, kteří mají na to investovat do herního stroje 50, 70, 100 tisíc,“ popisuje Hájek.

E-sporty by se časem mohly dostat i na olympiádu. Asijský olympijský výbor už loni oznámil, že elektronické sporty se v roce 2022 objeví jako medailový sport na Asijských hrách. A prezident Mezinárodního olympijského výboru Thomas Bach například v rozhovoru pro list South China Morning Post řekl, že je možné uvažovat o zařazení počítačových her napodobujících sporty.

Ondřej Luštinec Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme