Případ Union banky dnes před sněmovnou

Vedení Union-banky se chce postupně vrátit k řízenému provozu a co nejdříve otevřít pobočky tohoto peněžního ústavu. Podle jeho generálního ředitele Romana Mentlíka nejsou hlavním problémem peníze, ale smluvně-právní vztahy s klienty, které brzdí finální práci na otevření poboček. Aktuální informaci o současné situaci a návrzích na řešení tohoto problému si na dnešek vyžádali od guvernéra České národní banky Zdeňka Tůmy poslanci.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Union banka

Union banka

Lze předpokládat, že zákonodárci budou mít v tomto směru řadu otázek. Například místopředseda sněmovního rozpočtového výboru Martin Kocourek z ODS se chce ptát i na to, jak zajistit klientům Union-banky, aby dostali co nejvíce zablokovaných peněz z jejich vkladů. "Já myslím, že takovým řešením je například zavedení nucené správy ze strany centrální banky a nucený správce by měl postupovat tak, aby se postiženým klientům dostalo co nejvíc peněz z jejich účtu. To považuji z našeho pohledu za stěžejní."

Podle místopředsedy sněmovního rozpočtového výboru Michala Krause z ČSSD by měla centrální banka měla rozhodně možnost záchrany Union banky zvážit, "protože se domnívám, že krach této banky by měl veliký a zásadní dopad třeba zrovna na komunální sféru, a to by bylo větší zlo, než kdyby se Česká národní banka pokusila ten ústav zachránit."

Vedení Union banky v pondělí předložilo bankovnímu dohledu vyjádření k správnímu řízení a návrh na řešení situace. Centrální banka má na posouzení návrhu tři týdny, ale chce tuto lhůtu co nejvíce zkrátit a rozhodnout co nejdříve. Vedení je přesvědčeno, že je možné Union banku ozdravit a stabilizovat. Jakou pomoc od centrální banky by potřebovala, popsal Radiožurnálu Generální ředitel Union banky Roman Mentlík. "V tuto chvíli narozdíl oproti minulým obdobím v zásadě nežádáme jakoukoli finanční pomoc. Spíš potřebujeme součinnost. Já jako krizový manager mohu navrhnout některé postupové kroky, ale potože problémy, které byly kumulovány v bance nejenom v posledních měsících ale i letech, jsou nesmírně široké a složité, a upřímně řečeno, na jejich vzniku se nepodílela jen banka sama. Potřebuji získat určitý čas, abych řadu těch postupových kroků a hlavně jednání, kterých se ty postupové kroky setkávají, mohl realizovat."

Ústav už také zavedl linku pro klienty. Na co se lidé nejčastěji ptají? "Tak samořejmě naši klienti se nejčastěji ptají na otázky související s tím, zda se opravdu podaří obnovit plnohodnotný provoz a v který okamžik si budou moci své prostředky vyzvednout respektive s nimi disponovat. Zároveň se zajímají o to, zda nebyly dotknuty jejich finanční prostředky, a tady mohu naše klienty ubezpečit, že veškeré systémy fungují ve standardním režimu, takže tam se klienti nemusí obávat."

Markéta Kaclová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme