Příští rok by se prý v západní Evropě mohlo prodat nejméně aut za posledních 20 let
Západoevropskému automobilovému trhu hrozí podle nové studie německého Centra pro automobilový výzkum hluboký propad. Prodej osobních vozů by mohl v příštím roce klesnout na dvacetileté minimum 12 milionů prodaných vozů. Podle autorů studie to bude důsledek dluhové krize.
Pesimistické prognózy německých kolegů sdílí i Vladimír Rybecký ze serveru Autoweek.cz. Situace ve střední a východní Evropě je podle něj trochu lepší.
„Poptávka po nových autech je zde o něco vyšší, nasycení trhu není tak velké jako v západní Evropě,“ vysvětlil ve Světě o osmé na Rádiu Česko.
Studie uvádí, že nejlépe z krize vyjde německá automobilka Volkswagen, jejíž součástí je i Škoda Auto. Podle Rybeckého je to tím, že společnost dokáže na asijských trzích a především v Číně vydělat velké peníze, které si pak může dovolit investovat do podpory svých aktivit v Evropě.
Hostem Světa o osmé na Rádiu Česko byl Vladimír Rybecký ze serveru Autoweek.cz
„Může investovat i do vývoje nových modelů, takže dokáže ustát i některé věci, které jsou pro ostatní automobilky velice problematické, především to, aby udržela plnou zaměstnanost a plnou výkonnost svých výrobních závodů,“ popsal.
Upozornil také, že krize automobilového průmyslu nebude znamenat návrat do stavu v letech 2007 nebo 2008, protože trh se radikálně proměnil. Změnilo se chování zákazníků a přístup značek, a objem prodeje tak bude stále podstatně nižší než dříve.
„Zákazníci si uvědomili, že současná auta jsou mnohem spolehlivější, než byla dříve, a není už tak úplně nutné, aby si každé tři nebo čtyři roky vyměňovali a pořizovali nová auta,“ zmínil Rybecký.
Dodal, že stav automobilového průmyslu v Evropě je ovlivněn situací v Řecku a Španělsku a je zde také velká nezaměstnanost, takže existuje méně potenciálních zákazníků pro koupi nových aut.
Předpokládá však, že v zemích, kde zatím prodej aut roste, například ve Spojených státech nebo Číně, bude chování zákazníků po krizi podobné jako v Evropě.