Privátní značky obchodních řetězců jsou stále oblíbenější

Češi nakupují čím dál více zboží, které produkují obchodní řetězce. Téměř všechny supermarkety a hypermarkety dnes nabízí produkty pod svou firemní značkou. Poslední statistiky ukazují nárůsty prodeje takového zboží o desítky procent.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

nonamvěc | Foto: Comstock Images

V českých obchodech jde stále o nový trend, který má ale tradici již ve třicátých letech minulého století. „Řada obchodníků tehdy chtěla konkurovat začínajícím velkým výrobcům. Hlavní ‚boom‘ nastal v padesátých a později také v devadesátých letech. Obchodní řetězce začaly znovu tlačit na dodavatele, aby snížili cenu,“ vysvětluje šéfredaktor týdenníku Marketing a Média Daniel Kőppl.

Podle něj se pod vlastní značkou prodávají hlavně potraviny, které se od ostatních chuťově neliší – například mléko nebo balená voda.

Přehrát

00:00 / 00:00

značky.mp3

Stejná kvalita, nižší cena

Právě u potravin zavedly privátní značky většina supermarketů. „Zákazníkům nabízíme zboží privátní značky, které má stejnou kvalitu jako značkové výrobky, ale nižší cenu,“ říká Libor Kytýr, mluvčí prodejen Albert. Jak dodává, nižší ceny u produktů se dosahuje velkým objemem nákupu u výrobce a také šetřením na nákladech za reklamu.

Podobnou strategii mají i řetězce drogerií. Jako první zavedla privátní značku Dm drogerie. „O produkty vlastní značky zájem stále roste,“ tvrdí manažerka reklamy Dm drogerie Kamila Gvuzdová.

Supermarkety často nabízejí řady luxusnějších produktů. To potvrzuje i mluvčí obchodního řetězce Tesco Eva Karasová: „Jedná se například o biopotraviny. Letos například nabízíme produkty, které se vyrábějí podle tradiční receptury.“

Specializované značky nemusí nutně konkurovat cenou. Podle Daniela Kőppla je pouze iluzí spotřebitele, že ušetří. „Ušetřené peníze většinou investují do nákupu značkových výrobků v jiné kategorii,“ doplňuje Kőppl.

Lidé privátní značky chtějí

Zákazníci si privátní značky již oblíbili a obchodníci očekávají, že poptávka po nich stále poroste. Jak konstatuje Libor Kytýr, celkové tržby privátních značek dosahují v České republice 20 procent, v některých západních zemích je to ale až 50 procent.

Podle šéfredaktora časopisu Marketing a Média Daniela Kőppla se ke slovu brzy dostanou i produkty, které byly dosud přehlíženy. „Pomalu by k nám měla přijít móda národních kuchyní. Určitý prostor pro privátní značky vidím například v koření,“dodává.

Naďa Bělovská, Mariana Zapotilová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme