Prodej aut v Číně poprvé po dvou letech klesl

Prodeje aut v Číně v květnu poprvé po více než dvou letech propadly. V porovnání s loňskem se na největším automobilovém trhu na světě prodalo o sto tisíc vozů méně. Potvrdilo se tak výrazné ochlazení růstu, které bylo možné sledovat už od počátku roku. Letošní prodeje se totiž od ledna do konce května navýšily o pouhých 6 procent. Loni touto dobou přitom už statistici hlásili meziroční růst trhu o 66 procent.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Portugalská automobilka Autoeuropa (ilustrační foto)

Portugalská automobilka Autoeuropa (ilustrační foto) | Foto: Volkswagen Autoeuropa, Volkswagen Autoeuropa

Ochlazení čínského trhu s automobily experti přičítají nedostatku pobídek a sezónních slev. Také podle portfolio manažera akciového fondu společnosti Conseq Investment Management Michala Stupavského je příčinou nedostatek pobídek.

„Pokud se podíváme na vládní stimuly, které čínská vláda občanům poskytovala, tak například v roce 2009 zavedla významný dotační program na malé úsporné vozy. Takže zejména nižší střední třída byla motivována k nákupů nových vozů a to se pak promítlo v raketovém růstu čínského automobilového trhu. Nicméně program loni skončil, tak se dal očekávat pokles,“ uvedl na Rádiu Česko.

Přehrát

00:00 / 00:00

Pokles prodeje aut v Číně a jeho vliv na světové automobilky jsme na Rádiu Česko rozebrali s portfolio manažerem akciového fondu spol. Conseq Investment Management Michalem Stupavským.

Automobilová asociace čeká, že prodeje aut v Číně za celý rok budou nižší než se původně očekávalo. A podle Stupavského to bude mít určitý dopad i pro světové automobilky, které na tamní trh sázejí. „Dopad do jejich výsledovek a zisků bude poměrně výrazný, neboť Čína se stala největším světovým trhem v automobilismu,“ dodal.

Za květen hlásí propad prodejů Honda, Toyota a General Motors, naopak Ford růst. Podle Stupavského je ale těžké předpovídat, která automobilka by mohla ochlazením čínského trhu trpět.

„V dlouhodobém horizontu rostou absolutní prodeje všem automobilkám, ale je také důležité si uvědomit, že v období léta je na prodeje aut velice slabé. Takže se uvidí, jestli pak září a říjen, kterým se říká zlaté a stříbrné měsíce, nahradí slabší prodeje z první poloviny roku,“ uvedl.

Dodal, že zpomalení čínského automobilového trhu by nemělo výrazně poznamenat automobilku Škoda Auto. „ Škodovka vyrábí přímo v Číně, má tam svoje továrny. A zatím vypadá, že ve střední a východní Evropě je automobilový průmysl v dobré kondici, takže bych nečekal, že by například čeští zaměstnanci Škodovky to měli nějak výrazně pocítit,“ míní manažer společnosti Conseq Investment Management Michal Stupavský.

Roman Chlupatý, bre, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme