Prodej aut v Evropě stále klesá, čeká se další zavírání továren

Evropským automobilkám zlé časy ještě nekončí. Šéfové většiny z nich se shodují, že oživení automobilového trhu bude pomalejší, než se čekalo. Výrobci tak nebudou mít jinou možnost než zavřít další továrny a snížit počet pracovních míst.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Automobilka Porsche v Lipsku

Automobilka Porsche v Lipsku | Foto: Klára Stejskalová

Nízkou poptávku po nových autech způsobuje několik faktorů. Jednak to jsou podle odborníků dopady dluhové krize, které domácnosti a firmy nutí více šetřit. A pak také to, že ceny nových aut jsou na některých trzích stále vysoké. Některým spotřebitelům se proto vyplatí nákup lepšího ojetého auta než nového vozu.

V Evropě se prodává stále méně aut, a je to vidět napříč všemi velkými a ekonomicky silnými zeměmi. Například v Německu, které je největším automobilovým trhem v Evropě, se prodej v srpnu meziročně snížil o více než 5 procent. Minulý měsíc se tam prodalo celkem 214 tisíc aut.

To je podle expertů velmi nepříjemné překvapení, protože odbyt v červenci naznačoval, že už nastává obrat k lepšímu. Slabý odbyt je také ve Španělsku, v Itálii nebo ve Francii. Evropský prodej se v prvním pololetí dostal na dvacetileté minimum.

Prodeje spadly také v Česku. Podle Svazu dovozců automobilů se srpnový odbyt meziročně snížil zhruba o dva tisíce aut.

Někteří šéfové automobilových firem už nahlas přemýšlejí o tom, že kvůli slabé poptávce výrazně sníží výrobu. To by ale znamenalo propouštění zaměstnanců a možná i uzavření továren.

Například ředitel francouzské automobilky Peugeot Citroën Philips Varin jedná o dalším snižování produkce ve Francii. Firma už loni oznámila, že tam propustí zhruba osm tisíc lidí a uzavře svůj závod na severním předměstí Paříže.

Růst hlásí některé německé automobilky

Nic dobrého nevěstí ani šéf největší evropské automobilky Volkswagen Martin Winterkorn. Podle něj je v Evropě ohroženo až deset továren. Volkswagen prý produkci snižovat nemusí. Těží ze silného růstu poptávky ve Spojených státech, Číně a Rusku. Součástí automobilky je i Škoda Auto.

Jednou z mála firem, kterým se daří, je automobilka BMW. Ta měla z pohledu prodeje nejlepší srpen v historii. Její odbyt se od začátku roku zvýšil o více než 7 procent. Daří se ji zejména na trzích ve Spojených státech a Číně. Poptávka se zvyšuje také Daimleru, a společnost proto uvažuje o výrobě v Mexiku.

Růst ale mají jenom některé německé automobilky. Bude proto klíčové, jak se bude vyvíjet celý německý trh. Podle analytiků, kteří se na něho dlouhodobě zaměřují, má už země v tomto směru to nejhorší za sebou.

Jan Beneš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme