Prodej aut v Evropské unii opět klesl. Květnový odbyt byl nejslabší od roku 1993
Poptávka po nových autech v Evropské unii znovu klesá. V květnu se snížila téměř o šest procent. Celkový odbyt se tak propadl na zhruba milion aut, což je nejslabší výsledek za posledních 20 let.
Odborníci v souvislosti s klesajícím prodejem aut v Evropě stále více mluví o dluhové krizi. Domácnosti méně utrácejí, to dokazují například maloobchodní tržby v Evropské unii.
V dubnu zrychlily tržby svůj propad a domácnosti podle analytiků váhají nad nákupem drahého nepotravinářského zboží, jako jsou právě i auta. Pokles je proto citelný také v motoristickém segmentu.
Většina hlavních trhů v Evropské unii se v květnu propadla v rozmezí tří až osmi procent. Hlavní pozornost ale přitahuje Německo, které je největším automobilovým trhem, a proto se výrazně podílí na celkových statistikách. Tam byl ale květnový odbyt meziročně slabší téměř o 10 procent.
Podobný propad statistici zjistili také ve Francii nebo Itálii. Prodej se naopak zvýšil třeba ve Velké Británii, Finsku, Estonsku nebo v Belgii.
Česko se zařadilo mezi státy s výrazným poklesem, který podle Evropského sdružení výrobců automobilů přesáhl sedm procent. V květnu se na českém trhu prodalo necelých 15 tisíc aut.
V Evropě vede Volkswagen
Čísla ale nejsou podle odborníků žádným překvapením. O poklesu průběžně informuje Svaz dovozců automobilů. Prodeje v Česku jsou teď velmi nízké, oživení by mělo přijít začátkem příštího roku.
Největší zájem byl v květnu opět o značky ze skupiny Volkswagen. Například Audi v Evropské unii prodalo přes 61 tisíc aut a Škoda Auto více než 41 tisíc vozů. Odbyt automobilek je ale meziročně nižší.
Naopak Seatu se dařilo. Jeho prodej byl vyšší o 12 procent. Výrazný nárůst zaznamenala Dacia ze skupiny Renault – prodala téměř o 16 procent víc aut než ve stejném období loňského roku. Velké propady naopak měly značky Chevrolet, Peugeot nebo Alfa Romeo.