Prodej aut v Rusku se loni strmě propadl, výrobci přesto chtějí zůstat

Hospodářská krize v Rusku zasáhla i výrobce a prodejce osobních aut. Podle nejnovějších údajů, které dnes v Moskvě zveřejnila Evropská obchodní asociace, se v minulém roce ruský trh propadl o téměř 36 procent.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Moskva

Moskva | Zdroj: Reuters

Asociace očekává, že prodeje aut budou v Rusku klesat i letos, i když méně dramaticky.

„Je to docela strmý pokles a situace opravdu není nejrůžovější, není ale úplně beznadějná. Letos očekáváme, že se prodá milion pět set tisíc nových vozů, což je lehce pod loňskou úrovní ,“ říká v rozhovoru pro Český rozhlas předseda výboru výrobců aut Evropské obchodní asociace Jörg Schreiber.

Přehrát

00:00 / 00:00

O ruském automobilovém trhu natáčel moskevský zpravodaj ČRo Martin Dorazín

„Jsme sice v obtížné situaci, ale účastníci trhu věří v jeho dlouhodobý potenciál, pozornost se soustředí na to, jak na trhu zůstat a ne na to, jak z něj odejít,“ dodává Schreiber.

Díly se musejí dovážet

Potíže ruského trhu nejsou podle něj v rámci světové ekonomiky ničím neobvyklým ani novým. Příčinou poklesu prodejů je celkový hospodářský rámec.

„Máme co do činění s ekonomikou, která neroste, hrubý domácí produkt klesá a snižují se i příjmy obyvatelstva. Mezinárodní veřejnost málo ví o tom, že v posledních deseti, dvanácti letech příjmy většiny ruského obyvatelstva rapidně rostly, zvedly se téměř na trojnásobek za krátkou dobu,“ upřesňuje Schreiber.

Karta se ale obrátila, kvůli nízkým cenám ropy se rubl znehodnocuje před očima. Žádná z deseti světových automobilek nevyrábí své vozy v Rusku pouze z místních materiálů a součástek. Chybějí totiž subdodavatelé.

40 až 50 procent dílů se musí dovézt, což ale auta prodražuje. A výhled není moc dobrý.

„V minulém roce poprvé průměrný Rus zaznamenal, že se jeho příjmy snížily a tento trend bude letos pokračovat. Státní sféru čeká snižování platů a soukromé firmy se budou také snažit na platech ušetřit. To se dotkne všech, automobilky nevyjímaje,“ doplňuje Jörg Schreiber.

Rusové mají auta rádi

Výroba aut byla v Rusku jediným odvětvím civilního strojírenství, které se dynamicky rozvíjelo. Ruský stát podporoval prodeje aut například zvýhodněnými úvěry nebo programem výměny starých aut za nová se státní dotací.

„Všichni budeme šťastní, jestliže tato úroveň podpory automobilového průmyslu zůstane stejná jako loni. Vláda ohlásila velké škrty v rozpočtových výdajích a omezení investic v mnoha oblastech. Automobilky jsou ale stále pro vládu důležité, protože výroba aut má v Rusku svou tradici, jsou tu moderní zařízení a Rusové mají auta rádi,“ tvrdí předseda výboru výrobců aut Evropské obchodní asociace Jörg Schreiber.

„Vláda sice vkládá nemalé prostředky do podpory prodeje, ale v turbulentní době a při nízkých cenách ropy nemáme moc jasno v tom, jaký ten letošní rok bude,“ uzavírá Schreiber.

Martin Dorazín Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme