Prodej automobilů v Evropě loni opět klesl
Loni opět meziročně propadly prodeje automobilů v Evropě, a to počtvrté za sebou. Tentokrát v EU o 1,7 procenta, což v praxi znamená, že se prodalo 13,1 milionů aut. Největší propad vykázaly Portugalsko a Řecko. Ve Španělsku se prodalo meziročně o 18 procent aut méně, v Itálii o 11 procent. Naopak vysoký růst prodeje, 70 procent, zaznamenaly Pobaltské republiky.
Co se týče samotných automobilek, ztráty hlásí zejména italský Fiat a francouzské automobilky Renault a Citroen. Německý Volkswagen, jehož součástí je i Škoda Auto, naopak rostl o 7,5 procenta.
Loňský propad jde do značné míry na vrub prosincových prodejů, které byly meziročně o 5,8 procenta nižší. Jak na Rádiu Česko uvedl analytik České spořitelny Jan Jedlička, dá se říct, že jde o signál, že se Evropané obávají krize a proto čím dál víc šetří.
„Loňský rok nebyl špatný, ale ten závěr byl poznamenán snížením ekonomické aktivity, chmurnými vyhlídkami na rok současný a samozřejmě domácnosti na to zareagovaly tak, že zvýšily své úspory, klesla spotřeba a klesaly nákupy automobilů .
Propad prodeje automobilů jsme na Rádiu Česko mluvili s analytikem České spořitelny Janem Jedličkou.
Pokud prodeje v Evropě budou i nadále klesat a zájem ve světě mezeru nezaplní, nejvíce na to podle analytika doplatí ty evropské země, u kterých je automobilový průmysl nejvýznamnější součástí ekonomiky.
„A proporcionálně vůči HDP největší část automobilového průmyslu připadá na Českou republiku a Slovensko. Obava je tedy namístě, na druhou stranu je v ČR dominantním výrobcem Volkswagen a to je firma, která se dokáže prosadit i na klesajícím trhu,“ přiblížil.
Upozornil, že na pokles nákupů automobilů se musí připravit státy jako například Španělsko a Itálie. „Které si musí letos velice výrazně utáhnout opasky, tamější obyvatelstvo bude muset pravděpodobně snížit životní úroveň, bude muset šetřit,“ dodal.
Prodeje aut podle analytika můžou letos táhnout země jako je Čína, Rusko, Brazílie či Indie. „Zkrátka jsme svědky přesunu těžiště světového hospodářství ze západních zemí směrem čím dál víc na východ,“ doplnil.