Prodej digitálních her přes internet roste. Češi za ně ročně utrácí miliardy

Až dvě miliardy korun ročně Češi utratí za video a počítačové hry. Většinu ale nakupují přes internet. Jenže právě s narůstajícím online prodejem bojují kamenné obchody. O tradiční videohry, které nabízejí, už není mezi hráči takový zájem.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Konzole, počítačová hra (ilustrační foto) | Foto: archiv PlayStation

Hry začaly Jakuba Dvorského zajímat už ve dvanácti letech. Od běžného fanouška se časem dostal k jejich výrobě. Nejde ale o žádné bojovky a střílečky. Celý děj se odehrává v přírodě, hlavními postavami jsou brouci, prašivky nebo třeba nosálové.

„Nejblíž to má k českým animovaným filmům. Jsou takové velmi klidné, vůbec tam nejde o nějaké střílení, spíš o luštění různých hlavolamů,“ popisuje Jakub Dvorský.

Malé grafické studio o šesti lidech, Amanita design, se stalo populární i za hranicemi. Jejich hry si koupily už miliony lidí po celém světě. Firma sází hlavně na digitální podobu. Stejně jako většina podniků na trhu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Byznys s digitálními videohrami v Česku roste, lidé za ně ročně utratí až dvě miliardy korun

Například největší internetový obchod s hrami má v současnosti už přes sto milionů uživatelů. Doplácí na to ale kamenné obchody, potvrzuje Lukáš, který denně prodá zhruba dvacet kusů her.

„Hodně lidí teď přestupuje na digitální prodej. Ten starý krabičkový jde pryč, lidi raději nakupují na internetu.“

Tržby prodejny se zvedají hlavně v okamžiku, kdy se na trh dostane nová hra.

„Existují i předpůlnoční předprodeje. O půlnoci sem přijdou lidi nebo do jiných obchodů, a jde to hned pryč. Třeba ty první dva měsíce hra letí, ale potom je to mrtvý,“ dodává prodejce her Lukáš.

Prodej teď táhnou hlavně herní konzole. Obchodníci hlásí meziroční nárůst tržeb až o 80 procent. V současnosti má, podle průzkumu firmy Sony, herní konzoli skoro každá třetí česká domácnost. Větší zájem potvrzuje i herní expert Jaroslav Švelch z Karlovy Univerzity.

„Lidé si na to zvykají a kupují si je čím dál častěji. Konzole tady nabírají na síle. Ten trend je ale spíš k digitální distribuci,“ myslí si.

I díky ní se rozvíjí takzvaný elektronický sport, soutěž v počítačových hrách. Vítěz amerického turnaje tak může získat až 20 milionů dolarů. Stejně třeba jako fotbal, má i elektronická disciplína svá jasná pravidla, vysvětluje Jaroslav Švelch.

„Jsou tam hráči, kteří hrají v týmech, jsou tam stáje, sponzoři. Ti lidi se tím často živí profesionálně.“

Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme