Prodej fair trade výrobků v Česku prudce stoupá
Češi přicházejí stále víc na chuť nákupům na trhu s takzvanými "fair trade" výrobky. Jde o způsob obchodu, zaručující producentům z rozvojových zemí spravedlivou odměnu za jejich práci. Loni se tuzemský obrat těchto produktů vyšplhal na 80 milionů korun. To je o 60 procent víc, než v předchozím roce.
Předseda Asociace pro fair trade Tomáš Bílý vidí za prudký nárůstem prodeje hlavně skutečnost, že zboží už je dostupné pro širokou veřejnost. Velkou roli podle něj hrají i výrazné kampaně, které se v této oblasti stále častěji objevují.
„Fair trade výrobky se už prodávají ve velkém v maloobchodních řetězcích. V loňském roce bylo 47 procent celého obratu prodáno v supermarketech a hypermarketech,“ potvrdil Bílý.
Trh fair trade dává výrobcům v rozvojových zemích příležitost, aby se uživili svojí vlastní prací. Jedná se hlavně o kávu, čaj nebo i řemeslné výrobky. V rámci běžného obchodu přitom jejich producenti pracují v nedůstojných podmínkách, často se objevuje dětská práce.
„Právě s tím se snaží fair trade vypořádat. Jsou tu i pravidla v oblasti ekologie, takže výrobky jsou ekologicky šetrnější, než běžná produkce,“ konstatoval Tomáš Bílý.