Prodej osobních aut v Česku loni vzrostl o necelých půl procenta

O necelých půl procenta loni stouply prodeje aut v Česku. Celkem si zákazníci koupili 174 tisíc osobních vozů. Česko se tak stalo jednou z mála zemí, která v této oblasti zaznamenala nárůst.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Automobil. Ilustrační foto

Automobil. Ilustrační foto | Foto: Tomáš Adamec

Dřívější odhady však byly mnohem optimističtější. V prvním pololetí se totiž ještě zdálo, že bude celkový nárůst bude třikrát větší, tedy okolo dvou procent. Pozitivní růst ale stagnoval v listopadu a prosinci. V posledním měsíci zaznamenali prodejci pokles dokonce o 15 procent, což samozřejmě velice ovlivnilo konečné číslo.

Důvodem jsou problémy centrálního registru, a také to, že prosinec měl méně pracovních dní. Někteří řidiči tak registraci odložili na později.

S výjimkou osobních automobilů registrace všech kategorií silničních motorových vozidel loni meziročně poklesly. Za tímto výsledkem stojí celková ekonomická situace v České republice.

„Je fakt, že v listopadu se objevil pokles. My jsme doufali, že prosinec se vrátí k tradici, protože prosince vždycky patřily k silným měsícům, nicméně se ukázalo, že ekonomická nálada, méně pracovních dnů či problémy s centrálním registrem zavinily, že poklesly všechny kategorie silničních motorových vozidel,“ říká tajemník Svazu Dovozců Automobilů Pavel Tunkl.

Navíc jak firmy, tak privátní zákazníci ještě v listopadu a prosinci stále nevěděli, jak to bude s ekonomickým balíčkem. Tedy zda-li bude díky změně DPH prodej aut výhodnější, či naopak.

Podíl firemních aut činil v loňském roce přes 62 procent. Privátních pak téměř 34 procent. Mezi zákazníky je tradičně nejoblíbenější značkou Škoda, u které se počet prodaných aut blížil k 54 tisícům. Nejprodávanějším typem je Škoda Octavia a Fabia. Druhá je firma Volkswagen, lidé si nejčastěji kupovali model Golf. Na třetím místě je Hyundai s typem i30. Následují Ford a Kia.

Mezi palivy vede benzin, překvapivě ale vzrostl počet prodaných dieselových aut. Mohlo by to znamenat, že lidé chtějí jezdit úsporněji. Alternativní paliva, tedy ekologická, jsou v Čechách stále nepopulární. Z hlediska obnovy vozových parků se v České republice stále prodává málo nových vozidel. Dominují tedy spíše ojeté vozy.

Prodej aut v Česku (leden až listopad 2012) | Foto: ČTK

Jan Beneš, Magdaléna Medková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme