Prodej osobních aut v Česku loni vzrostl o necelých půl procenta
O necelých půl procenta loni stouply prodeje aut v Česku. Celkem si zákazníci koupili 174 tisíc osobních vozů. Česko se tak stalo jednou z mála zemí, která v této oblasti zaznamenala nárůst.
Dřívější odhady však byly mnohem optimističtější. V prvním pololetí se totiž ještě zdálo, že bude celkový nárůst bude třikrát větší, tedy okolo dvou procent. Pozitivní růst ale stagnoval v listopadu a prosinci. V posledním měsíci zaznamenali prodejci pokles dokonce o 15 procent, což samozřejmě velice ovlivnilo konečné číslo.
Důvodem jsou problémy centrálního registru, a také to, že prosinec měl méně pracovních dní. Někteří řidiči tak registraci odložili na později.
S výjimkou osobních automobilů registrace všech kategorií silničních motorových vozidel loni meziročně poklesly. Za tímto výsledkem stojí celková ekonomická situace v České republice.
„Je fakt, že v listopadu se objevil pokles. My jsme doufali, že prosinec se vrátí k tradici, protože prosince vždycky patřily k silným měsícům, nicméně se ukázalo, že ekonomická nálada, méně pracovních dnů či problémy s centrálním registrem zavinily, že poklesly všechny kategorie silničních motorových vozidel,“ říká tajemník Svazu Dovozců Automobilů Pavel Tunkl.
Navíc jak firmy, tak privátní zákazníci ještě v listopadu a prosinci stále nevěděli, jak to bude s ekonomickým balíčkem. Tedy zda-li bude díky změně DPH prodej aut výhodnější, či naopak.
Podíl firemních aut činil v loňském roce přes 62 procent. Privátních pak téměř 34 procent. Mezi zákazníky je tradičně nejoblíbenější značkou Škoda, u které se počet prodaných aut blížil k 54 tisícům. Nejprodávanějším typem je Škoda Octavia a Fabia. Druhá je firma Volkswagen, lidé si nejčastěji kupovali model Golf. Na třetím místě je Hyundai s typem i30. Následují Ford a Kia.
Mezi palivy vede benzin, překvapivě ale vzrostl počet prodaných dieselových aut. Mohlo by to znamenat, že lidé chtějí jezdit úsporněji. Alternativní paliva, tedy ekologická, jsou v Čechách stále nepopulární. Z hlediska obnovy vozových parků se v České republice stále prodává málo nových vozidel. Dominují tedy spíše ojeté vozy.