Prodej výrobků na základě neprokázaných tvrzení může přijít výrobce na tři miliony korun

Sladkosti nejsou tak zdravé, jak se snaží lidem namluvit výrobci. Říká to Evropská komise, která zakázala používat neprokázaná doporučení. Kromě tvrzení týkající se čokolády nebo bonbónů se na černou listinu dostala také doporučení ohledně potravinových doplňků.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Čokoláda

Čokoláda | Foto: licence GNU Free Documentation License, Fir0002

Nová pravidla platí osmý den, přesto si výrobky se zakázaným tvrzením na obalu můžeme koupit.

„Výrobce, který to chce prodat, tak napíše z mého pohledu nesmysly, a lidi tomu věří,“ potvrdil provozovatel malé samoobsluhy v centru Prahy Petr Čapek.

Nové výrobky s neprokázaným tvrzením už sice nekoupíme, ale ty staré ano. Podle Dany Večeřové z Potravinářské komory jde o zásoby, které můžou výrobci doprodat.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž o výrobcích s neprokázaným tvrzením přináší reportérka ČRo Květa Moravcová

„Spotřebitel se může stále ještě setkat se zdravotními tvrzeními, která jsou nařízením zakázaná. Musí dobíhat nějaká doba, je tady přechodné období asi tří až čtyř měsíců, kdy mohou být staré zásoby doprodávány,“ říká.

Zákaz používání neprokázaných tvrzení se kromě potravin týká také potravinových doplňků - změny ovlivnily prodej třeba přípravků na hubnutí. Nově nesmí výrobci uvádět, že po užití jejich produktu shodíte třeba pět kilo.

„Žádné rozpouštěče tuku, kyseliny takové či onaké, žádné zázračné zkratky. Účinnost těchto látek je na úrovni takzvaného placeba, čili látky, o které dobře víme, že žádný účinek nemá,“ vysvětluje lékař Petr Sucharda.

I když se zákazníci můžou po zavedení nových pravidel cítit bezpečněji, podle odborníka na reklamu Daniela Köppla si výrobci k zákazníkům cestu najdou vždycky.

„Reklama vždycky bude pracovat s nadsázkou, takže lze předpokládat, že výrobci se pokusí nařízení obejít,“ vysvětluje.

Chyba ale může výrobce přijít až na tři miliony korun. První podněty už Státní zemědělská a potravinářská inspekce šetří. Zda byly oprávněné, bude ale jasné až po novém roce.

Květa Moravcová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme